Medan det finns tid

En studiecirkel om praktiska förberedelser kring hur du och dina anhöriga vill ha det inför och efter döden. Start 13 maj.

Hur kan du förbereda dig inför alla de praktiska beslut som finns i samband med din egen och dina anhörigas död?

Medan det finns tid vänder sig till dig som börjat tänka på hur du och dina anhöriga vill ha det inför och efter döden. Vad kan du styra över och göra själv? Vilka beslut vill och bör du lämna över till någon annan? Vad kan du förbereda redan nu, medan det finns tid?

På träffarna möter vi sakkunniga som föreläser om juridik, gravskick, ekonomi, arv, begravningen och vad vi själva kan göra. Vi lär också av varandra i gruppen.

I studiecirkeln fokuserar vi på praktiska frågor och beslut och lämnar de känslomässiga till ett annat tillfälle.

Vi gör också studiebesök på Södra Älvsborgs sjukhus och sjukhuskyrkan, S:t Sigfrids griftegård och gör en vandring till de olika kyrkogårdarna i Borås.

Träffar: Studiecirkeln träffas sex gånger á  2,5 timmar

När: Måndagar 13 maj - 17 juni kl. 09:00-11:30 med undantag av träffen den 3 juni då tiden är flyttad till kl. 10.30-14.15.

Plats: Caroli församlingshem, Skolgatan 1 vid Caroli kyrka, samt studiebesök på olika platser.

Deltagaravgift: 250 kr per person. I deltagaravgiften ingår fika och lunchsmörgås vid kyrkogårdsbesöken.

Antal deltagare: Minst 8 och högst 30 deltagare.

Övrigt: Mellan föreläsningarna tar vi paus för fika och får möjlighet att umgås och prata om andra saker än döden. Vid kyrkogårdsvandringen äter vi gemensam lunch med smörgåstårta. Lunchen och fikat ingår i anmälningsavgiften.

Studiecirkeln arrangeras i samarbete med studieförbundet Sensus.

Per Ulvestig och Lena Sjöberg berättar om studiecirkeln i filmklippet nedan: