Foto: Alex Giacomini /Ikon

Medlemskap - vad, hur och varför

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En grupp ungdomar i svarta tjocktröjor gör freds-tecken med händerna.

Detta bidrar du till som medlem

Till Svenska kyrkan är du välkommen, oavsett om du är medlem eller ej. Som medlem bidrar du till att förverkliga många olika verksamheter.

Bli medlem

Medlem blir du genom att bli döpt, om du inte sedan tidigare är döpt i en kristen kyrka. Om du redan är döpt, kan du kontakta församlingen och be att få bli medlem.

Alla är välkomna till kyrkan – men ibland behövs ett medlemskap

Du är alltid välkommen till kyrkan, oavsett om du är medlem eller ej. Men det finns några regler för när du behöver ett medlemskap.

Skillnaden mellan kyrkoavgift och begravningsavgift

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, eller kyrkoavgift som det också kallas. Begravningsavgift betalar alla som är folkbokförda i Sverige och har en inkomst, oavsett religion eller livsåskådning.