Lyssna

Miljöpriset blev gurka

En gardin av gurkplantor täcker fönstret i Hässleholmens församlingshem. I våras köptes gurkfrön in till församlingen. Kunderna i Kyrkornas matbutik fick frön med sig hem, tillsammans med jord och krukor, för att kunna driva upp gurkor till det egna hushållet.

Gurkfrön, jord, krukor och annat material köptes in med hjälp av prispengar som Kyrkornas matbutik fått för Årets miljöinsats på Hässleholmen Förebildsgala 2022.

Gurkorna blev en riktig snackis i församlingen

- Kunderna visade upp sina gurkor, jämförde resultat och delade med sig av odlingstips, berättar Catharina Nordh som är diakoniassistent i församlingen och verksam i matbutiken. Hon upplevde att aktiviteten bidrog till sammanhållningen och öppnade upp för nya, sociala kontakter.

Några frön sattes i krukor i församlingshemmets fönster. De färdigväxta gurkorna har använts i verksamheten, som smaksättare i vattenkaraffer och som smörgåspålägg när det serveras fika.