Foto: Madelen Zander /Ikon

Om diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen och en del av kyrkans grundläggande uppgift.

Diakoni är alla kristnas och döptas uppdrag. Diakonerna har ett särskilt uppdrag att finnas i Guds tjänst för människors och världens skull. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta situationer. Grunden är Guds kärlek som den möter oss i Jesus Kristus. Som diakon finns man ofta med en tid när någons liv är svårt. Stödet kan ske på individ- grupp och samhällsnivå. Mycket sker i samverkan, som stödgrupper för barn och vuxna.

Diakonernas emblem

Diakonemblemet är ett officiellt vigningstecken för diakoner i Svenska kyrkan, en symbol för uppdraget, formgivet 1960.

Emblemets symbolik
Ringen: Du är omsluten av Gud och finns i den världsvida gemenskapen i Kristus.

Korset: Jesu Kristi död, uppståndelse och försoning är det centrala.

Duvan: Duvan med den friska olivkvisten påminner om duvan som lämnade Noas ark och återvände med budskap om liv.

Diakonen ska förvalta emblemet fram till sin död och därefter ska det återlämnas.

En person sitter och håller på med sin mobiltelefon.

Kontakt

I Svenska kyrkan i Borås finns mötesplatser och anställda diakoner i alla kyrkor. Du kan också komma i kontakt med diakoner via Diakonicentrum.