En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en kvinna.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Stöd - enskilt och i grupp

Svenska kyrkan erbjuder samtal och stöd, både enskilt och i grupp. I samtalen kan du möta diakon, präst och kurator.

Diakon sitter i samtal med anonym kvinna sedd bakifrån.

Kyrkans samtalsmottagning

Kyrkans samtalsmottagning i Borås erbjuder stödsamtal, krissamtal, själavårdssamtal och parssamtal.

Gröna blad med stora regndroppar

Stöd i sorg

När någon nära har dött behöver man ibland någon att prata om sorgen med. Svenska kyrkan erbjuder både enskilda samtal och samtalsgrupper. Vi har stödgrupper både för barn och vuxna.

Stöd till barn och unga som anhöriga

Är du under 18 år och stöttar eller hjälper någon i din närhet? Finns det någon du är orolig för? Det kan vara ett syskon, en förälder, en kompis eller någon annan som är sjuk, har en funktionsvariation eller ett missbruk.

Kyrkan i hemmet och på vård- och omsorgsboende

Det kan finnas olika skäl till att man i sitt hem behöver få besök av diakon eller präst.

Stöd för dig som är gravid och ska genomgå förlossning utan någon närstående (Pua)

Ingen ska behöva gå igenom en förlossning ensam. Önskar du ha någon vid din sida när det är dags att föda ditt barn?