Sjöbo kyrka

Sjöbo kyrka och Kyrkans hus

Kyrkans hus ligger i anslutning till kyrkan och du finner oss på Klintesväng 3 i Borås.

Sjöbo kyrka
Sjöbo kyrka med den originella röda trekantiga formen, bärs upp av tre höga kors som bryter igenom korväggen ut mot Fristadsvägen och Sjöbo centrum. Här firar vi vanligtvis gudstjänst varje söndag, se kalendern. Kyrkan rymmer 300 personer.

Sjöbo Kyrkans hus

Bakom kyrkan ligger Kyrkans Hus med ändamålsenliga lokaler för ett rikt och varierat församlingsarbete. Här bedrivs verksamhet för stora som små. I lokalerna ryms bland annat Änglabacken som är en av Svenska kyrkan i Borås egna förskolor.

Boknings- och kontaktinformation
Önskar du hyra en lokal är du välkommen att höra av dig. I församlingshemmet får det inte vara nötter på grund av allergi.

Vid bokning av dop, vigsel eller begravning i Svenska kyrkans ordning med en präst från Svenska kyrkan får du låna lokal. För övrig lokaluthyrning boras.caroli.vaktmastare@svenskakyrkan.se för mer information och prisuppgift.

Du kommer överens med vaktmästaren vilken tid du har lokalen och eventuellt om du ska låna nyckel. Under lördag, söndag eller helgdag har du lokalen under tiden 10-17 (dock ej tillträde efter kl. 15.00). Städning sker innan hemgång. Förtäring av alkohol är inte tillåtet i pastoratets lokaler.

Om salen
Stora salen rymmer 60 personer. I anslutning till den finns en cafeteria med platser för 15 personer.

Utrustning
Det mesta finns som man kan behöva vid en måltid tillsammans som uppläggningsfat, skålar och porslin. Dukar får du ta med dig om du önskar detta. Fråga gärna om du undrar över något.

Vi rekommenderar även att du kommer och tittar på lokalen antingen innan du bokar eller någon dag innan du ska ha lokalen.

Bakgrund och historia

Sjöbo kyrka bärs upp av tre höga kors som bryter igenom korväggen ut mot Fristadsvägen och Sjöbo centrum.

De tre höga korsen som bryter igenom korväggen vittnar om livets seger över döden. En påminnelse om livet som Jesus Kristus vill ge alla människor. De utsträckta armarna säger "Du är välkommen till mig."  Sjöbo kyrka var den första stadsdelskyrkan i Borås och invigdes 1962 av biskop Sven Danell.