Stöd och råd - diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer.

En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en kvinna.

Stöd - enskilt och i grupp

Svenska kyrkan erbjuder samtal och stöd, både enskilt och i grupp. I samtalen kan du möta diakon, präst och kurator.

Händer hanterar varor vid kassa.

Kyrkornas matbutik

Välkommen till våra matbutiker för att handla billigt och rädda varor från att slängas.

Ge en gåva

Det finns flera sätt att stödja människor i utsatthet. Du kan skänka pengar till lokala eller internationella stödinsatser och bidra med din egen tid.

Gör en insats

I Svenska kyrkan i Borås finns många ideella, men vi behöver bli fler! Det finns en mängd olika uppgifter för dig som vill bidra med din kompetens, tid och ditt engagemang.

Två kvinnor och en man på rad. Sommarsol och stadsmiljö.

Universitetskyrkan

På nästan varje högskola och universitet i Sverige finns en kyrklig närvaro. Universitetskyrkan vill bidra till att studenter och anställda får uppleva att välbefinnande är mer än akademisk framgång och kompetens.

Samtal pågår i samtalsrum

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan finns på SÄS Borås och är till för alla som vistas på sjukhuset. Välkommen att besöka andaktsrummet eller kontakta personalen för ett samtal.

Bild på en cell på ett häkte

Själavård på häkte och anstalt

Den som är frihetsberövad kan få samtalsstöd från Svenska kyrkan. Prästen är på besök på häktet och anstalten i Borås flera dagar i veckan. Prästen har ett nära samarbete med en pastor från Evangeliska frikyrkan och en imam som också finns på plats.

Om diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen och en del av kyrkans grundläggande uppgift.

En person sitter och håller på med sin mobiltelefon.

Kontakt

I Svenska kyrkan i Borås finns mötesplatser och anställda diakoner i alla kyrkor. Du kan också komma i kontakt med diakoner via Diakonicentrum.