Man sitter och spelar på kyrkorgel.

Samuel Björkman Norling

– Jag tänker att vi behöver bli bra på populärmusik i kyrkan, säger Samuel.

Porträttbild på man.

Samuel Björkman Norling.

Foto: David Ottvall

Samuel Björkman Norling är kyrkomusiker i Caroli församling. Han har tagit en masterexamen baserad på ett arbete om popmusik på orgel. Även hans kandidatarbete handlade om det.

– När någon vill ha inspelad musik till en begravning eller en vigsel, då är det fint att kunna erbjuda att framföra låtarna live, säger Samuel. Det finns en närvaro i levande musik som inte riktigt kan ersättas med en inspelning.

Bakgrunden är att vigslar och begravningar samlar många människor som inte är vana att gå i kyrkan. De vill höra musik som de kan relatera till, musik som berör dem.

– Om jag blir bättre på att framföra den musiken på orgel, då har vi vunnit något, säger Samuel. Mycket handlar om hur musiken anpassas till sammanhanget. En central del i mitt uppdrag som kyrkomusiker är att det som förkunnas med ord och genom musiken hänger ihop. Musiken kan förmedla samma sak, fast på ett annat sätt.

Musiken har följt Samuel sedan barndomen. Han började tidigt ta musiklektioner för kantorn i Svenljunga församling.

– Jag tror att det var min storebror som började spela piano, berättar han. Jag hängde på. Vi är fyra syskon och det var mycket musik i barndomshemmet. Nu är tre av oss utbildade kyrkomusiker, men det är bara jag som jobbar med det.

Att intresse och jobb sammanfaller kan vara både en glädje och ett problem. Samuel kan numera knappt lyssna på musik utan att tänka på hur den skulle kunna anpassas för orgel och användas i en gudstjänst.