Röd träbyggnad vid strandkant.
Foto: David Ottvall

Vi ses på Bovik!

Bovik har en särskild plats i Yvonne Perssons hjärta. Hit cyklade hennes föräldrar varje sommarhelg när hon var liten. Yvonne satt på pakethållaren. Nu är hon kyrkvärd och fixar med fika till sommarens friluftsgudstjänster vid lägergården.

– Det är speciellt att fira gudstjänst i det fria, säger hon. Det blir en annan inramning. Naturen är en fantastisk altartavla; Bosjön med klockstapeln och kanske några barn som leker vid vattnet i bakgrunden.

Något hon särskilt uppskattar är när konfirmander deltar i gudstjänsten med sång eller textläsning.

Glad äldre kvinna med ett kors i sitt halsband.
Boviks lägergård ligger vackert vid Bosjöns strand. Här ute upplever Yvonne Persson alltid ett särskilt lugn. Foto: David Ottvall

Sedan 2009 har Yvonne sett till att fikabrödet kommit på plats till kyrkkaffet varje sommar på Bovik. Det bakas av ideella krafter och lämnas in till Gustav Adolfs församlingshem, där Yvonne hämtar.

– När det som bakats inte räcker, får jag kompletteringsköpa, konstaterar hon. Förr var det fler som orkade baka.

Yvonne är en verklig eldsjäl och mån om att alla ska känna sig välkomna. Hon dukar borden och hjälper vaktmästarna att torka av stolarna inför samlingen.

– Att kyrkan ordnar bussar är viktigt för många, konstaterar hon. Alla ska ha möjlighet att komma till Bovik.

Rader med människor på vita plaststolar en fin sommardag, sjö i bakgrunden.

Sommargudstjänster på Bovik

Kom och fira gudstjänst och njut av kyrkkaffe ute i det fria på Bovik. Varje söndag kl. 15:00 under perioden 16 juni–18 augusti.