Lyssna

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen i Borensbergs pastorat sköter om gravsättningar, vårdar de allmänna ytorna på begravningsplatserna samt sköter administrationen enligt begravningslagen. Totalt finns det 16 kyrkogårdar i pastoratet.

Gravstensmontering och kontroll

Alla gravstenar på kyrkogården måste vara monterade på ett säkert sätt. Borensbergs pastorat utför löpande kontroller av alla gravstenar på alla våra kyrkogårdar.

Gravplats

Här finns information om bland annat gravskick, gravrätt och gravrättsinnehavare.

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv kan ni låta oss hjälpa till.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som avlidit till Gud.

Våra kyrkor

I Borensbergs pastorat finns det 16 stycken kyrkor. Här finns en presentation av var och en av våra kyrkor.

Hög tid att höja ersättningen

Svenska kyrkan har tagit fram ett förslag på hur staten kan ta ansvar och höja den kyrkoantikvariska ersättningen, för vård av kyrkobyggnader. Ersättningen har länge urholkats.

Så ser svenska folket på det kyrkliga kulturarvet

Fler än varannan svensk besöker en kyrka någon gång per år som turist och sex av tio har en särskild anknytning till någon eller några kyrkor. Det visar en undersökning som genomförts på uppdrag av Svenska kyrkan.

Att möta förändring - kontrollstation 2024

Under kontrollstationen 2024 får både Svenska kyrkan och staten analysera effekterna av den kyrkoantikvariska ersättningen. Inför det har Svenska kyrkan lämnat en rapport till regeringen som visar att det är angeläget att ersättningen höjs.