Ge bort en gåva som betyder något

Stöd, engagemang och medmänsklighet behövs nu, mer än någonsin.

Just nu pågår Act Svenska kyrkans Fasteaktion ”Under samma himmel”. Världen befinner sig i kris och tvingar miljoner människor till ett liv i extrem fattigdom och hunger. Aldrig har så många människor varit beroende av humanitär nödhjälp som nu. Coronapandemin drabbar oss alla, på olika sätt.

Bland volontärerna för den Internationella gruppen i Borlänge är kreativiteten stor, på alla sätt. Just nu pågår försäljning av påskpynt, i alla möjliga färger och former.  För att minska kostnaderna ligger fokus på återbruk av material. De har samlat på allt från burkar, träbitar, tygbitar, garn, askar och allt vad naturen har att erbjuda. Resultatet blev bland annat söta kycklingar på klädnypor, påskkärringar på kvast, girlanger av hönor och handmålade ljus på skifferplatta- fantastiska hantverk och gåvor som verkligen betyder något. Alla pengar de får in går oavkortat till Act:s Fasteaktion.

Idé och skapandet av just påskpyntet står Berit Eldh, Yvonne Larsson och Helén Rann för. Under det gångna året har gruppen inte haft möjlighet att genomföra sina vanliga aktiviteter, då hela gruppen är engagerad. Precis som samhället i stort, har de tvingats tänka om och utgå från de förutsättningar som finns.
     - Några i gruppen träffades och spånade på ideér hur vi kunde gå tillväga, i det läget vi befinner oss i. Med mycket hjälp och stöd från Sara och Mia på pastorsexpeditionen kunde vi ha försäljning med hjälp av Facebook och Instagram. Vi hade även information i veckoannonsen, och en monter i Hagakyrkan med alster under Julinsamlingen. Nu fortsätter vi med samma idé för Fasteaktionen, informerar Helén.

Den internationella gruppen består av 12 medlemmar i olika åldrar. Många i gruppen har varit med i över 20 år. Helén Rann har varit samordnare för gruppen sedan 2008.
     -Det gemensamma för oss alla är att vi vill ge människor som inte har det lika bra som oss, en chans till ett bättre liv, mat, skolgång, sjukvård med mera. Att arbeta i grupp är också en social samvaro där alla deltar och arbetar utifrån sina egna förutsättningar, berättar Helén.

Pryd ditt hem med vackra alster, eller ge bort en betydelsefull gåva- var med och stöd Internationella gruppens viktiga arbete. Vi lever alla under samma himmel, men med olika förutsättningar. Tillsammans kan vi göra skillnad.

För köp, vänligen kontakta pastorsexpeditionen, tel. 0243-771 01 eller
Helén Rann, tel. 070-225 25 12.
Betalning till Internationella gruppens swishnummer: 123 245 43 04 eller kontant.