Biskopsvisitation i Botkyrka församling 2024

Biskop Andreas Holmberg och medarbetare från Stockholms stift besökte Botkyrka församling under september och oktober 2024.

Under visitationen har Botkyrka församling fördjupat sig i temat existentiell hälsa och just kyrkans bidrag till god existentiell hälsa.

- Att medarbetare i församlingen utvecklas inom det hoppas jag kommer församlingsborna till gagn och glädje!, säger Beatrice Lönnqvist, kyrkoherde.

­Biskopens påhälsning i församlingen är en del i hela Svenska kyrkans utveckling. Under visitationen har biskopen träffat församlingens styrning, ledning och ämbetsbärare för att prata utmaningar och glädjeämnen. Därmed förstärks vårt goda arbetet och vi kan dela med oss av våra utmaningar.

Visitationen avslutades med en gudstjänst i Ängskyrkan.

- Det ger så mycket energi att vara många som firar mässa tillsammans, där vi ber och sjunger för att få kraft i vardagen. Idag tar jag särskilt med mig de ungas engagemang i församlingens liv och mässan, avslutar Beatrice.

Läs biskopens visitationstal här.

Biskop Andreas Holmberg under visitationsmässan i Ängskyrkan

Foto: Daniel Claesson

Vad är en biskopsvisitation?

Att visitera församlingar och pastorat är en av biskopens viktigaste uppgifter. Att biskopen visiterar församlingarna har gamla anor och hänger samman med biskopens uppdrag att värna kyrkans lära och ordning, enhet och kontinuitet, och att inspirera församlingarna.

Biskopen leder stiftsorganisationen vars grundläggande uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet. Visitationerna är nära sammanlänkade med arbetet med församlingsinstruktioner och förvaltningstillsyn.

I samtal och möten under visitationen fokuseras särskilt två teman som biskop Andreas önskar betona i Stockholms stift nu och framåt. Dessa två tema är Idealitet samt Lärande och undervisning.

Biskop Andreas Holmberg under visitationsmässan i Ängskyrkan

Nästan fullsatt i Ängskyrkan under visitationsmässan den 6/10 2024.

Foto: Daniel Claesson