Golvvärmeslingor installeras i Botkyrka kyrka
Foto: Daniel Claesson

Botkyrka kyrkas insida restaureras och renoveras

Botkyrka kyrka är en medeltida kyrka med bevarad prägel. Kyrkans utsida är nyrenoverad och nu pågår renoveringar av insidan. Golvvärme installeras och kyrkan tillgänglighetsanpassas. Arbetet ska vara färdigt i april 2025.

Ny fas i renoveringen

Under våren har arkeologer arbetat inne i Botkyrka kyrka för att ta hand om alla de fynd som man brukar göra vid en utgrävning av en medeltidskyrka. Nu är alla fynden omhändertagna av arkeologerna och ska analyseras och dateras. Några av de mest uppmärksammade fynden är ett psalmboksbeslag som föreställer Sankt Botvid, mynt och en speltärning eventuellt från vikingatid.

Under våren har även den gamla elen lagts om samt att ny ventilation har installerats. Golvet i kyrkan är nu isolerat och har golvvämeslingor som är vattenburna och mycket energisnåla. Cirka 150 meter krån kyrkan till ekonomibyggnaden är det schaktat för värmekulvert.

I sommar kommer byggnadsställningar att monteras inne i kyrkan. I mitten av augusti kommer ett större arbete med att renovera och rengöra väggar, valv och tak inne i kyrkan påbörjas.

Den påbörjade restaureringen har till syfte och övergripande mål att restaurera den invändiga delen och samtidigt energieffektivisera byggnaden, som fram tills nyligen värmdes upp med direktverkande el. Ambitionen är att säkerställa att kyrkans interiör bevaras för framtiden, dvs långsiktigt tidsperspektiv, med bevarande av arkitektoniska och kulturhistoriska värden.

Arbetet omfattas i korthet av att kyrksalen med dess valvtak rengörs, putsas om och lagas. Golvkonstruktionen effektiviseras, samt restaureras med isolering och vattenburen golvvärme. Partikelrenare installeras, elsystemet förnyas och uppvärmningen av kyrkan kommer att ske med bergvärme. Det sker även en tillgänglighets-anpassning.

Den kulturhistoriska miljön för fastigheten i allmänhet och kyrkobyggnaden i synnerhet, förutsätter en tät dialog och samarbete med Länsstyrelsen, samtidigt som schaktningsarbetet omfattas av arkeologiska övervakning.

Arbetet är planerat att pågå fram till april 2025.

Botkyrka kyrka renoveras för 100 år framåt - häng med bakom kulisserna

Flera intressanta fynd som gjorts i Botkyrka kyrka har uppmärksammats i media.

P4 Radio Stockholm

Måndag 22 april besökte P4 Radio Stockholm Botkyrka kyrka.
Här kan du lyssna på sändningen (13:24 in i programmet).

Mitt i Botkyrka Salem

I "Mitt i Botkyrka Salem" 13 april hittar du ett reportage om renoveringen av Botkyrka kyrka. Läs reportaget här. Faktakorrigering. I tidningen står det att altaret har flyttats till Morgongåva. Det stämmer inte, utan altaret är kvar i kyrkan.

Flygbild som visar Botkyrka kyrka

Botkyrka kyrkas utsida är nyrenoverad

Botkyrka kyrka har renoverats på utsidan mellan åren 2019-2022. Spåntaket är nytt och både fasad och fönster har restaurerats.

Sankt Botvid - hela Botkyrkas helgon

Botvid har bland annat gett namn åt Botkyrka kommun, Botkyrka församling och Botkyrka kyrka. Han avbildas ofta med en fisk och en yxa i sina händer.

Nu rustas Botkyrka kyrka för framtiden

Det var inte länge sedan vi såg byggnadsställningar vid Botkyrka kyrka. Då var det utsidan av kyrkan som renoverades. Nu är det dags för insidan att få en helrenovering.

Kardinal Arborelius besökte Botkyrka kyrka

Måndag 13 maj besökte Anders Arborelius, kardinal och biskop för Stockholms katolska stift Botkyrka kyrka.