Om musik, hälsa och kulturarv

Vår församlingstidning har blivit digital. Här hittar du spännande artiklar, intervjuer, reportage och reflektioner.

Han leder arbetet med Botkyrka kyrkas renovering

Från Mall of Scandinavia och Tele2 arena till Botkyrka kyrka. Conny Lundell har jobbat med många spännande byggprojekt, men renoveringen av Botkyrka kyrka har bjudit på många nya utmaningar och minnesvärda händelser.

En glänta påminner mig om Guds närvaro i mitt liv.

I sommar erbjuder församlingen en mängd mötesplatser, gudstjänster, konserter och läger och jag hoppas att du vid något tillfälle hittar en glänta att vila i, skriver Beatrice Lönnqvist, kyrkoherde.

Dynamisk musikscen

Som kulturinstitution erbjuder Svenska kyrkan en bredd av kulturella och musikaliska inslag, från den levande musiken vid förrättningar, till fria konserter för allmänheten. Dessa vill Karolina Bråkenhielm, kyrkomusiker i Tumba kyrka, slå ett slag för då hon känner till både djupet och vidden av musikens roll i Svenska kyrkan.

Dold runsten under trappsteget in till Botkyrka kyrka

Fanns det en dold runsten under trappsteget in till Botkyrka kyrka? Ja, under renoveringen av kyrkan hittades den beryktade runstenen och har nu plockats fram.

Musik som förknippas med positiva minnen tillsammans med den närstående påminner om samhörighet och värme.

Marianne Viper

Musik som tröst

När du förlorat någon nära kan det vara läkande att lyssna på musik som betyder något speciellt för dig själv. – Det är ett kraftfullt redskap som förmedlar hopp och tröst till människor i sorg, säger Marianne Viper som forskat om musikens påverkan på den fortsatta sorgen.

Artisten Tomas Andersson Wij skriver fastebok

Sångaren, låtskrivaren och programledaren Tomas Andersson Wij är författare till 2025 års upplaga av Ärkebiskopens fastebok.

”Jag ville maxa tiden och livet jag har här på jorden”

För några år sedan gick Sandra Furulunds dagar ut på att skynda sig, och hon sprang ända in i väggen. Idag förhåller hon sig till tid på ett annat sätt. – Om man vågar pausa klarnar tankarna.

Existentiell hälsa och Meningen med mig

Många unga mår psykiskt dåligt. Svenska kyrkan har tagit fram ett metodmaterial som kan bidra till att ge unga verktyg att hantera livets olika utmaningar. Meningen med mig är fritt att använda för alla som arbetar med unga professionellt eller ideellt.

NOTISER

Eviga frågor och dagsaktuella utmaningar på Bokmässan

Nu är programmet för Bokmässan 2024 släppt. Svenska kyrkan lyfter såväl tidlösa existentiella frågor som dagens akuta utmaningar utifrån mässans teman Rymden och Sápmi. Samtal från Svenska kyrkans scen kommer som vanligt gå att se i efterhand.

Ängskyrkan vill skapa en trygg plats för yngre

Nättidningen "Nytt i Flempan" uppmärksammar hur Ängskyrkan i Storvreten vill skapa en välkomnande miljö för barn och ungdomar.

Tidningsarkiv

Här hittar du äldre nummer av församlingstidningen, som tidigare skickades ut per post.