Dynamisk musikscen

Som kulturinstitution erbjuder Svenska kyrkan en bredd av kulturella och musikaliska inslag, från den levande musiken vid förrättningar, till fria konserter för allmänheten. Dessa vill Karolina Bråkenhielm, kyrkomusiker i Tumba kyrka, slå ett slag för då hon känner till både djupet och vidden av musikens roll i Svenska kyrkan.

Karolina Bråkenhielm har en lång musikalisk bakgrund som inleddes med piano och flöjt som huvudinstrument innan hon utbildade sig vidare och erhöll en organistexamen vid Musikhögskolan i Stockholm.

I dag är hon kyrkomusiker i Tumba kyrka och hon fick även äran att ta emot S:ta Ceciliapriset 2023 – Stockholms stifts kyrkomusikaliska pris – för sina insatser för kyrkomusiken i Stockholms stift.
– Musiken har en obeskrivligt stark roll i kyrkan och den tillsammans med teologin utgör själva hjärtat i kyrkans verksamhet, säger Karolina. I kyrkohandboken ingår många musikaliska moment som hör gudstjänsten till. Tänk dig en vigsel, en begravning eller ett dop utan musik – det är nästan omöjligt! Ändå finns det många som inte insett eller tagit del av förmånen av livemusik som ju faktiskt ingår vid förrättningar i Svenska kyrkan. En del väljer att ta med sig en CD-skiva då de underskattar bredden av vad församlingens kompetenta musiker har att erbjuda.

Foto: Arne Hyckenberg

Även om alla instrument är välkomna i kyrkorummet så har orgeln en särställning inom Svenska kyrkan.
– Orgeln bjuder på en imponerande ljudbild särskilt anpassad för kyrkans akustik, och den är väl förankrad i en tradition värd att bevara, säger Karolina. Därför erbjuder vår församling även orgelundervisning för barn för att väcka deras intresse för instrumentet och föra kulturarvet vidare.

Från klassiskt till nytt
I Botkyrkas församling finns sju heltidsmusiker, som har en egen verksamhet med barn- och vuxenkörer, men även med den lokala orkesterföreningen Botkyrka Symfoniorkester.
– Amatör som proffs, här är alla välkomna att delta, säger Karolina. Det är något väldigt speciellt med musik i kyrkorummet, det är högt i tak och andligt i sig självt. Oavsett om man är troende eller inte så har det en stark inverkan på oss.

Foto: Arne Hyckenberg

Kyrkans öppna inställning till olika musikgenrer möjliggör ett stort spektrum av konserter, från traditionell kyrkomusik till jazz och folkmusik, som förr i tiden aldrig skulle förknippas med- eller spelas i kyrkan.
– Botkyrka församling är värd för en bredd av söndagskonserter, lunchmusik och andra musikgudstjänster – alltid med fritt inträde, för att inkludera alla människor. Istället samlar vi ofta in fria donationer till välgörenhet. Det gör att konserten växer och får ett större syfte för konsertbesökaren, som får chansen att bidra till kampanjer som många gånger stöttar lokalsamhället. Att kunna hjälpa andra människor tillför konserterna som anordnas här en extra dimension av meningsfullhet som känns, uppskattas och delas av många.

Upptäck Botkyrka församlings rika musikliv

Konserter i Botkyrka församling

Kommande konserter, musikgudstjänster, lunchmusik med mera.