Existentiell hälsa och Meningen med mig

Många unga mår psykiskt dåligt. Svenska kyrkan har tagit fram ett metodmaterial som kan bidra till att ge unga verktyg att hantera livets olika utmaningar. Meningen med mig är fritt att använda för alla som arbetar med unga professionellt eller ideellt.

Meningen med mig handlar om att stärka ungas identitet och psykiska hälsa. Det är ett icke-konfessionellt material som är fritt att använda i olika sammanhang där unga möts.

I en serie av ledarledda träffar får unga möjlighet att reflektera och samtala om känslor och mening. Meningen med mig är baserat på forskning och innehåller praktiska övningar, kunskapsdelar och teman för gruppsamtal.

– Vi vet att ungas psykiska hälsa och välmående ökar när de kan sätta ord på sina känslor. Det är så viktigt för oss människor att se mening och sammanhang i våra liv, säger Marit Norén präst och metodutvecklare.

Meningen med mig är utvecklat av pedagoger och unga i Svenska kyrkan tillsammans med forskaren och psykoterapeuten Christina Lloyd.

Materialet innehåller praktiska övningar, kunskapsdelar och teman för gruppsamtal.