Mot en grön bakgrund står det med vit text "Här för dig".

Här för dig

Gud vill dela livet tillsammans med dig, oavsett om du gråter eller ler, sörjer eller dansar. I Botkyrka församling får vi dela livet med varandra och Gud, tillsammans finns vi här för varandra.

September är diakonins månad och då uppmärksammar vi det viktiga sociala arbete som ständigt pågår i Botkyrka församling.

Vad är diakoni?

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Häng med Maria när hon besöker vår diakon Åsa på Tullinge gård, för att lära sig om insamlingskampanjen Botkyrkabarn!

Församlingen har sedan 2018 samlat in pengar för att hjälpa barnfamiljer här i Botkyrka. Det är våra diakoner som har kontakt med familjer och ansvarar för att pengarna blir utdelade till de som behöver ekonomiskt stöd. De första pengarna delades ut i januari 2019 och vi har kunnat ge bidrag till många lokala familjer under åren.

STÖD INSAMLINGEN - SWISHA EN GÅVA
Det enklaste sättet att ge ett bidrag till Botkyrkabarn är att swisha valfritt belopp till 123 677 66 37. Skriv Botkyrkabarn som meddelande.

När Pia förlorade sin partner fick hon tips om att ta kontakt med en diakon. Hon blev även inbjuden till församlingens samtalsgrupp för sörjande. I samtalsgruppen fick Pia kontakt med andra som var i samma situation som hon. Pia är tacksam för de många fina samtal som uppstod i gruppen. Deltagarna har fortfarande kontakt med varandra. Hon uppmanar dig som sörjer en anhörig att anmäla dig till en samtalsgrupp.

Vi har kostnadsfria samtalsgrupper för dig som förlorat en anhörig.
Det finns grupper för barn, ungdomar och vuxna. Vill du veta mer?
Ring 073-960 75 91 (fredagar 10.00-13.00) eller skicka e-post till botkyrka.forsamling@svenskakyrkan.se

Någon att prata med

Det kan finnas många anledningar till att vilja prata med någon. Om du vill träffa en diakon för ett samtal, rådgivning eller andra korta ärenden är du välkommen till våra diakonimottagningar. Du behöver inte boka tid först.

Diakonimottagning Norra

För dig som bor i Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg
Plats: Ljusets kyrka, Tomtbergavägen 16, Norsborg
Tid: Torsdagar 14.00-16.00

Diakonimottagning Södra sidan

För dig som bor i Tumba och Tullinge
Plats: Tumba kyrka - ingång C, Prästgårdsvägen 1, Tumba
Tid: Torsdagar 09.00-11.00

Kollage med bild på Botkyrka kyrka, en ukrainsk flagga, en person som lämnar matkassar utanför en lägenhetsdörr och två personer som håller varandra i handen

Så hjälper Botkyrka församling ukrainska flyktingar

Kriget i Ukraina har pågått i över ett halvår. Miljontals människor är på flykt, tusentals har tagit sig till Sverige och flera hundra av dem bor nu i Botkyrka. Tillsammans med Botkyrka kommun och aktörer i civilsamhället hjälper och stöttar Botkyrka församling ukrainska flyktingar här i Botkyrka.

Nattvardsfirande med två präster

Gudstjänster i Botkyrka församling

Välkommen att fira gudstjänst i våra kyrkor

Någon att prata med

Det kan finnas många skäl till att vilja prata med en diakon eller präst. Samtalen sker under tystnadsplikt och kan handla om många olika saker.

Närbild på en röd ros. En kyrkogård syns suddigt i bakgrunden.

Samtalsgrupper för sörjande

Sorgegrupper för dig som har förlorat någon närstående.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Ring, mejla eller chatta helt anonymt med en präst.