En blå glaspärla utomhus på en hållare av smide. I bakgrunden syns en grön häck och en röd träkonstruktion
Foto: Daniel Claesson

Invigning av frälsarkransvandring vid Botkyrka kyrka

Välkommen till invigningen av den nya frälsarkransvandringen på Botkyrka kyrkogård lördag 28 september 10.00-13.00.

Tid och plats

Samling utanför Botkyrka kyrka lördag 28 september 10.00. Vi går frälsarkransvandringen på kyrkogården tillsammans. Vandringen tar en dryg timme. Därefter serveras enklare förtäring i Klockargården intill kyrkan. Vi räknar med att avsluta 13.00.

Om frälsarkransvandringen

En guldfärgad glaspärla utomhus på en hållare av smide. I bakgrunden syns en grön häck och gräs
Gudspärlan, en del av frälsarkransvandringen på Botkyrka kyrkogård Foto: Daniel Claesson

Frälsarkransen är ett modernt radband med 18 pärlor i olika färger. Den skapades av biskop emeritus Martin Lönnebo.

Vandringen på Botkyrka kyrkogård är uppbyggd kring frälsarkransens pärlor. Den har 12 stationer, där du kan läsa mer om pärlorna och dess betydelser. Stationerna är utspridda över kyrkogården.

På varje station finns en av pärlorna i stort format. De är tillverkade i glas av glaskonstnär Carlos R Pebaqué i Orranäs glasbruk i Orrefors. Pärlorna bärs upp av stjälkar i smide. Dessa är gjorda av Lars Larssons Konstsmide, Boda.

Läs mer om frälsarkransen och dess pärlor.

Vid frågor

Har du frågor om invigningen av frälsarkransvandringen? Kontakta gärna Peter Nygren.

Var du än är, vart du än går, kan du har med dig Livets pärlor. Vänner som alltid finns där om du behöver stöd.

Ur boken Livets pärlor (Verbum)