Botkyrka kyrkas korfönster fotograferat utifrån
Lyssna

Korfönstret i Botkyrka kyrka tas fram efter 100 år

Botkyrka kyrka har ett fönster från 1300-talet, dolt i väggen bakom altaret. Det murades igen för hundra år sedan. Nu öppnar vi upp korfönstret igen, som en del av Botkyrka kyrkas renovering.

Två svartvita bilder som visar Botkyrka kyrkas insida, fotat mot altaret. Ovanför altaret syns korfönstret

Två gamla fotografier som visar hur Botkyrka kyrka såg ut innan korfönstret sattes igen

Under sitt senaste sammanträde i september beslutade Kyrkorådet i Botkyrka församling att korfönstret i Botkyrka kyrka ska öppnas upp. En ansökan har därefter skickats till Länsstyrelsen, som nu har godkänt detta.

– Det känns väldigt bra att vi kan öppna korfönstret i samband med renoveringen av kyrkan. Nu kommer ljuset tillbaka i kyrkan och vi återställer den som den var tänkt att vara, säger Beatrice Lönnqvist, kyrkoherde.

Botkyrka kyrka renoveras för fullt. Vi installerar golvvärme, tillgänglighetsanpassar och moderniserar kyrkorummet. I april 2025 öppnar kyrkan efter renoveringen och då kommer korfönstret vara framme igen.

Från 1300-talet

Korfönstret är troligtvis från 1300-talet och väldigt stort och imponerande för sin tid. På 1920-talet blev fönstret igenmurat. 100 år senare kommer Botkyrka församling nu återställa fönstret.

Kyrkans altartavla kommer stå kvar på samma plats. Korfönstret syns ovanför och bredvid altaret. När korfönstret har tagits fram och ljuset kan lysa igenom det kommer fönstret även att synas tydligare från utsidan.

Konturen av det igensatta korfönstret syns på väggen bakom altaret. Bilden togs innan den pågående renoveringen av Botkyrka kyrka startade.

Foto: Lars Lindgren

Botkyrka kyrkas insida restaureras och renoveras

Nu renoveras Botkyrka kyrkas insida. Det gamla värmesystemet byts ut och kyrkan tillgänglighetsanpassas. Arbetet pågår till april 2025.

Han leder arbetet med Botkyrka kyrkas renovering

Från Mall of Scandinavia och Tele2 arena till Botkyrka kyrka. Conny Lundell har jobbat med många spännande byggprojekt, men renoveringen av Botkyrka kyrka har bjudit på många nya utmaningar och minnesvärda händelser.