En man i varseljacka och keps tittar strax till vänster om kameran. Han står utomhus. I bakgrunden syns en ljus stenkyrka, gräs och några gravstenar
Foto: Daniel Claesson

Han leder arbetet med Botkyrka kyrkas renovering

I åtta månader har Botkyrka kyrka renoverats på insidan. Mycket har gjorts och mycket jobb kvarstår. Arbetet leds av Conny Lundell, som är platschef.

Conny Lundell har arbetat med välkända projekt som Mall of Scandinavia. Tele2 arena och Artipelag. Han har många års erfarenhet av byggbranschen.

Nu är det renoveringen Botkyrka kyrka som Conny är platschef för. Medeltida kyrkor har han aldrig jobbat med tidigare, men Conny är väldigt glad att få leda detta projekt.

Hur är det att renovera en medeltida stenkyrka?
- Det är väldigt speciellt, jag visste inte vad jag skulle vänta mig. Det har varit många oförutsedda saker och jag har fått ha mycket kontakt med arkeologer. Det har jag inte haft förut, men det har varit en rolig grej, säger Conny.

Under renoveringen har Botkyrka kyrka förberetts för golvvärme, vilket kommer göra stor skillnad.

- Tidigare värmdes kyrkan upp av direktverkande el och det blev väldigt dyrt. Så pass dyrt att kyrkan inte kunde vara öppen under vintern. Nu har kyrkan fått vattenburen golvvärme och det blir en väldigt stor kostnadsbesparing för församlingen, berättar Conny.

Följer tidsplanen

Renoveringen följer tidsplanen och Conny tror absolut att kyrkan kommer kunna öppna igen i april 2025. Men vad får man som besökare inte missa då?

- Jag är inte så van vid kyrkor, men jag gillar verkligen Botkyrka kyrka. Det är inte en massa målningar överallt och valven i taket är väldigt vackra. Sedan får man inte missa att ta in atmosfären i kyrkan.

Har det hänt något oväntat eller roligt under renoveringen?
- Det har hänt många saker. En stor grej som jag kommer minnas är när vi lyfte på en gravhäll och plötsligt hittade en gravkammare under. Det var som att vara Indiana Jones för en dag. Det är ett minne som jag kommer ta med mig, berättar Conny.

I videon här nedanför berättar Conny mer om renoveringen av Botkyrka kyrka - vad som har gjorts och vad som ska göras innan återinvigningen.

Golvvärmeslingor installeras i Botkyrka kyrka

Botkyrka kyrkas insida restaureras och renoveras

Nu renoveras Botkyrka kyrkas insida. Det gamla värmesystemet byts ut och kyrkan tillgänglighetsanpassas. Arbetet pågår till april 2025.