Musik som tröst

När du förlorat någon nära kan det vara läkande att lyssna på musik som betyder något speciellt för dig själv. – Det är ett kraftfullt redskap som förmedlar hopp och tröst till människor i sorg, säger Marianne Viper som forskat om musikens påverkan på den fortsatta sorgen.

Efter många år som kyrkomusiker i Svenska kyrkan ville Marianne Viper vidareutbilda sig till musikterapeut på Kungliga Musikhögskolan. Frågor om musik och hälsa under utbildningen väckte hennes intresse och ledde henne vidare till att göra en undersökning om betydelsen av musik i samband med begravning.
– Undersökningen förenade mitt intresse med min bakgrund som musiker. Jag har alltid varit intresserad av den psykologiska sidan av musiken och hur det påverkar människor, säger Marianne Viper.
Kursen mynnade ut i magisteruppsatsen ”Musik som tröst” baserat på intervjuer med 12 deltagare i sorgegrupper som förlorat en närstående. Deltagarna var mellan 35 år och 90 år.
– I mitt yrke möter jag sörjande inför begravningar varje vecka. Jag får bidra med vacker musik i den svåra stunden. Det känns alltid väldigt betydelsefullt, säger Marianne.

Starka upplevelser

Även om sorgen kan förena människor kan upplevelserna av dödsfallet av den närstående skilja sig åt.
– De yngre hade i vissa fall en starkare upplevelse av dödsfallet än några av de äldre. Kanske någon förlorat ett barn eller en livspartner hastigt i en sjukdom medan en annan hade en sjuk närstående sedan en längre tid. I det senare fallet har man kanske hunnit skriva ner sin sista vilja eller berättat för anhöriga hur man vill ha sin begravning, säger Marianne.
För vissa kunde musiken vara så berörande att sorgen blev för stark och ohanterlig.
– Förlusten av ett barn är traumatisk och sticker ut. En av deltagarna i studien orkade inte lyssna på någon musik alls. Trots det ingick musik i den kyrkliga begravningen, fortsätter Marianne.

Foto: Arne Hyckenberg

Mobilens ringsignal

Flera av deltagarna i studien kunde känna igen sin sorg i ett musikstycke. Musiken fungerade i detta fall som terapi i deras egna sorg.
– De menade att ett speciellt musikstycke kunde beskriva deras känslor och att fortsätta lyssna på det efter begravningen var en slags terapi. Med hjälp av musiken kunde deltagarna gå in i sorgen, för att senare gå vidare, ta ett steg framåt. Musik som förknippas med positiva minnen tillsammans med den närstående påminner om samhörighet och värme. Någon hade lagt in den musik som de hade vid avskedet som ringsignal i mobilen. Varje gång det ringde blev kvinnan påmind om sin man. Det hjälpte till i sorgearbetet, säger Marianne.
Studien visade också att människor idag oftare vill vara med och välja musik i samband med begravningar än tidigare.
– Idag väljs musiken ofta utifrån personliga önskemål i samråd med präst och musiker. Tidigare var det bara kyrkomusiker och präster som bestämde vad som skulle spelas. Bland deltagarna hade någon till exempel valt brudmarschen från sitt bröllop eller en låt av Elvis Presley som man brukade dansa till, säger Marianne.

Musik ger hopp

Marianne tycker att kyrkan idag är medveten om musikens betydelse vid avsked och vikten av att ta avsked vid en förlust.
– Människor behöver uttrycka sin sorg exempelvis genom musik eller genom att tända ett ljus. Begravningsmusiken påminner om en betydelsefull händelse och kan ha en förmåga att väcka upp djupt undanträngda minnen. Minnen som kan vara till hjälp för att få uttrycka och bearbeta sin sorg. Att dessutom lyssna på musik du valt själv efter stämningsläge kan vara ett kraftfullt redskap som förmedlar hopp och tröst till människor, avslutar hon.

Text: Emelie Simmons

Artikeln var först pulicerad i Botkyrka församlingsblad nr 4 2020