Illustration av en kvinna som sitter vid en gravsten, med tända ljus bakom henne. Intill henne sitter en man på knä vid ett träd. han håller i en vattenkanna

Sorgegrupp för vuxna som förlorat en närstående

Botkyrka församling erbjuder kostnadsfria gruppsamtal för dig som vill bearbeta sorgen efter att ha förlorat en anhörig eller vän.

Varje människas sorg är unik. Det kan vara till hjälp att få uttrycka det svåra tillsammans med andra som också sörjer. Därför vill vi bjuda in till en sorgegrupp i Botkyrka församling. Samtalen i gruppen kan hjälpa dig att komma några steg vidare på din väg genom sorgen. Du är inte ensam i din sorg.

Våra sorgegrupper

Vi har flera sorgegrupper, en träffas på morgonen och en på kvällstid. Grupperna träffas vid sex tillfällen. Varje träff har ett förutbestämt tema. Grupperna leds av präster och diakoner från församlingen. De har utbildning eller fortbildning i att arbeta med sorg och kris. Vi har även särskilda sorgegrupper för barn och ungdomar.

Vi träffas i Tumba kyrka

Våra sorgegrupper hålls i fina samtalslokaler i Tumba kyrka, Prästgårdsvägen 1 i Tumba. Nära till pendeltåg och bussar och med parkering utanför huset.

Kostnadsfritt och för alla

Du behöver inte ha en religiös bakgrund eller en kristen tro för att vara med i våra grupper. Alla är välkomna. Våra sorgegrupperna är helt kostnadsfria. Vi bjuder på fika.

Anmälan eller frågor

För anmälan eller vid frågor, ta kontakt med vår samordnare på telefon 073-960 75 91, fredagar mellan 10.00 och 13.00.

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Sorg kan inte botas, men genom att dela den kan sorgen göras mer uthärdlig.

Sorgegrupp för barn och unga

Gruppsamtal för unga mellan 8 och 17 år som förlorat en förälder, vän eller anhörig.

Någon att prata med

Det kan finnas många skäl till att vilja prata med en diakon eller präst. Samtalen sker under tystnadsplikt och kan handla om många olika saker.