Vi människor verkar ha ett starkt behov av att bearbeta och tradera budskapet om Jesus Kristus, oavsett om vi bekänner oss till kristen tro eller inte. Ibland ser vi filmatiseringar av evangelierna nästan precis som de är skrivna, med mycket få tillägg och ett manus som är nästan identiskt med den samtida bibelöversättningen som använts.
Andra gånger har namnkunniga konstnärer och författare tolkat evangeliet fritt och berättat om personer som nya testamentet bara nämner i förbifarten. Ibland för att problematisera bibeltexterna och andra gånger för att bara utforska karaktärerna och deras narrativ lite närmre.
The greatest story ever told? Om filmerna och urvalet
Berättelsen om Jesus liv på jorden hittar vi främst i de fyra evangelierna, och därtill i ett oräkneligt antal tolkningar. Det är en berättelse som har gestaltats av entusiastiska amatörer och har tonsatts av de stora kompositörerna. Den har spelats på vita duken av kända skådespelare och återberättats på stora och små scener i hundra-, till och med tusentals år.
Vänskap, svek, kärlek och plot-twists
Nobelpristagaren Pär Lagerkvist skrev en hel roman om Barabbas, mannen som friades av Pontius Pilatus och bevittnade Jesu korsfästelse med en känsla av besynnerlig förvirring. Han får gå sida vid sida med de första kristna, och grubbla över sin del i händelserna, sin egen skuld och tro.
Eller som i filmen Risen från 2016, där Joseph Fiennes spelar en romersk soldat som kommer väldigt nära uppståndelsens mysterium och börjar tvivla på allt han tidigare slagits för eller trott på. I Martin Scorseses Last Temptation of Christ”från 1988 lever Jesus ett annorlunda liv. Han snickrar kors åt romarna och försöker undgå sitt öde när han frestas att leva som en vanlig människa. Flera, mer prövande tolkningar värda att nämna, är kioskvältaren och thrillern DaVinci-koden som med gåtor och konsthistoriska referenser väver en historia om slutna sällskap som bevarar en hemlighet om Jesus blodlinje. Eller som i filmen The Body från 2001, där Antonio Banderas spelar jesuitprästen som tar del av ett arkeologiskt fynd som kan vara Jesus kropp, och därmed behöver ta ställning till att utmana uppståndelsen som kristendomens kärna.
Kristendomen, med sina drygt två miljarder anhängare, och berättelsen om Jesus liv på jorden och dess efterspel, väcker onekligen känslor oavsett om mottagaren är troende eller inte. Detsamma gäller nog den som berättar. Kanske är det så att det är en tillräckligt stark berättelse, som påverkar oss på ett rent profant plan än idag, vid sidan av sitt religiösa budskap. Påsk- och passionshistorien bjuder naturligtvis på lättsmälta teman som vänskap, svek, plötsliga plot-twists och gränslös kärlek, helt enkelt mycket av den dramatik som vi roas av och kan relatera till.
Kristendomen, med sina drygt två miljarder anhängare, och berättelsen om Jesus liv på jorden och dess efterspel, väcker onekligen känslor oavsett om mottagaren är troende eller inte.
”So funny, it was banned in Norway!”
För att kunna genomföra projektet var vi tvungna att sätta upp en del ramar och begränsningar, för med ett så gediget stoff som ”Jesusberättelser” hade vi kunnat skriva en avhandling lika tjock som en gammal telefonkatalog. Fyra filmer har valts ut av redaktionen, som är tillräckligt annorlunda för att i urvalet vara unika och stå för sig själva.
Först ut rent kronologiskt är Mannen från Nasaret (The Greatest Story Ever Told) från 1965, med Max von Sydow som en blåögd Jesus, som förmodligen utgör den mest bibeltrogna tolkningen av Jesu liv. Den följs av den parodiska och välkända Life of Brian (1979) som faktiskt förbjöds i bland annat Norge på grund av sitt kontroversiella innehåll, vilket upphovsmännen använde till sin fördel under marknadsföringen i Sverige.
”So funny, it was banned in Norway!” kunde man läsa på de svenska filmaffischerna. Filmens huvudroll Brian lever i Jerusalem under samma tid som Jesus, och deras liv går parallellt med varandra. Vi har också musikalen Jesus Christ Superstar, i en version från London 2012, där passionshistorien inte bara sjungs som en rockopera - utan också är placerad i sin samtid. Vi möts av diskutabla uttryck som en Judas med palestinasjal, och översteprästerna som någon sorts säkerhetspolis som auktoritärt försöker hålla ordning på ett samhälle som försöker göra uppror mot makten.
Sist ut är den lågmälda Mary Magdalene från 2018 med Rooney Mara i huvudrollen som Maria från Magdala och Joaquin Phoenix i rollen som Jesus. Här får vi ett nytt perspektiv på hur Jesus påverkade sin omgivning, ifrån en person som ofta har smutskastats av den tidiga kyrkan. Strax innan filmen spelades in hade katolska kyrkan dock omvärderat bilden av Maria Magdalena till en mer central funktion, vilket speglas i filmen där Maria är så nära Jesus att hon lika gärna kunnat vara en av hans lärjungar.
Mångfald av berättelser
Urvalet har också förenklats av vad som funnits tillgängligt på streaming och on-demand tjänsterna. Några av de filmer vi inledningsvis ville ha med har på olika sätt inte gått att visa inom den givna tidsramen, exempelvis Jesus of Montreal (1989), The Passion of the Christ (2004), Pasolini’s The Gospel of Matthew (1964) Son of God (2014) och Martin Scorseses The Last Temptation of Christ (1988).
Vi hoppas att våra filmrecensioner ska väcka nyfikenhet för den rika mångfald av Jesusberättelser som finns, inte bara för de vi har uppmärksammat här. Och för er som brukar se Jesusfilmer under påsken, kanske har ni blivit sugna på att se något nytt?
Text: Tobias Olingdahl
UPPTÄCK FILMERNA
Monty Python’s Life of Brian (1979)
”Mest glädje, jag tycker att den är väldigt kul!” - Olof
Mannen från Nasaret (1965)
”Filmen är ju förutsägbar men berör i allra högsta grad.” - Monica
Jesus Christ Superstar: Live Arena Tour (2012)
”En oerhört snygg yta, men innehållet är något magert” - Richard
Mary Magdalene (2018)
”Maria Magdalena är i fokus och visar sitt perspektiv av Jesus” - Maria
Juryn består av
Foto: Tobias Olingdahl
Rikard Olofsson, komminister i Tullinge kyrka sedan augusti 2024.
Monica Andersson, kyrkvärd och medlem i verksamhetsrådet i Tumba/Ängskyrkan.
Olof Olingdahl, juryns yngsta filmentusiast och deltagare i BEtween i Tullinge.
Maria Alnajem, aktiv i ungdoms- gruppen och medlem i verksamhetsrådet för norra Botkyrka.