Klimatkvällar 2022

Församlingsbon, och deltagaren i Bredaryds klimatgrupp, Christer Helmersson har skrivit en text om Klimatkvällarna som hållts under hösten 2022. Här kan du läsa hans insändare

Klimatkvällar 2022.

Vi var en grupp på 8 personer som samlades några kvällar under hösten för samtal om klimatet. Som vägledning hade vi ”Ett biskopsbrev om klimatet”, boken som biskoparna hade skrivit.

Detta är en revidering av en utgåva från 2014 och som kom ut 2019. I denna ser vi hur Svenska Kyrkans inställning är till det som vi ser runtomkring i Världen. Detta är en förnuftig och riktig Världsbild av läget.

Boken hade vi hämtat tidigare och läst igenom och satt upp ett antal frågeställningar som vi skulle diskutera när kursen kommit i gång. Vi kom fram till en hel del som vi kunde göra i vår egen vardag för att minska klimattrycket. Något som är enkelt för de som kan, är att minska bilkörningen. Cykla om det går och minska på inomhusvärmen, där var spridda besked från 20 grader till någon som hade 18 grader.

Något som gjorde alla förvånade var att Pauline inte hade någon egen inomhustermometer men hon köpte en till nästa sammankomst.  För vi som är lite äldre kan 19 – 20 grader kanske räcka och släcka ner belysning där vi inte är. Åka buss och tåg nämndes också, om det går att passa in i vardagen. Handla på Second Hand i stället för att köpa nytt.

Något som är iögonfallande är att det går åt 15,000 liter vatten för tillverkning av jeans och 1,400 liter för en T – shirt. Vatten som blir till viss del förorenat och måste renas.

Jeansen klipps sedan sönder på knäet så de blir trasiga. Går inte att tro på utan måste se på det själv, för att man skall kunna ta sådana tokigheter på allvar.

Modenyck som man blir förvånad över att det förekommer. Jeansen stentvättas också så de ser slitna ut för att passa de yngre målgrupperna.

Skogsbränderna i Grekland och Spanien diskuterades och de hemska översvämningarna i Pakistan, där en tredjedel av landet var under vatten. Australien drabbades också av ihållande översvämningar.

Nu behöver man inte vara medlem i *Mensa för att förstå hur det ligger till. Räcker gott att vara normalbegåvad och ha en upplyst världsbild, för att inse att det levnadssätt vi har nu , måste förändras. Vi som är lite äldre får kanske inte uppleva att det kommer klimatflyktingar, för när det väl händer , kommer det inte tusental utan det blir miljontals som inte kan leva på sin hemjord.

Några av oss åkte också till Vandalorum där en av kursdeltagare, Håkan Sahlberg, visade oss runt och guidade oss på de pågående utställningarna. Vi lyssnade på intressanta korta framförande som gick under benämningen ”Pecha Kucha”, där ett ämne presenterades under 6 minuter och 40 sekunder, samtidigt som närbesläktade bilder visas.

Ett flertal företag medverkade med inriktning på klimatsmart tillverkning och hållbar design. Detta gör att man inte slöar till, utan är skärpt under hela visningen.

Troligtvis kommer vi under våren 2023 att träffas några gånger och fortsätta med diskussioner och frågeställningar om miljö och klimat. Det som är intressant är hur vi kan bidra i det lilla för små förbättringar.

Pålästa och engagerade kurslärare är viktigt och vi hade verkligen tur som hade Pauline Gustavsson, till vänster,  och Katarina Landin som på ett bra och kunnigt sätt vägledde oss i kursen.

* Mensa = förening för människor med högt IQ.

Christer Helmersson – 48.