Kyrkogård och begravning

Här hittar du information om våra kyrkogårdar och fastigheter. Förhoppningsvis en del svar på frågor om begravning också!

Vad förväntas en gravrättsinnehavare göra?

• Bestäm hur graven ska se ut med exempelvis gravsten och plantering.
  • Besluta vilka som ska få gravsättas i graven i framtiden, alternativt ge medgivande för en aktuell gravsättning om inte beslut finns sedan tidigare.
  • Se till att graven håller en god form och är välvårdad.
  • Se till att bestämmelser och anvisningar om utsmyckning och konstruktion hålls.
  • Anmäla nya gravrättsinnehavare om önskan finns.
  • Besluta om gravrätten ska förlängas, alternativt återlämnas.
  • Anmäla om det önskas gravskötselavtal.

Att bli gravrättsinnehavare kostar ingenting, men är jätteviktigt!

Våra gravskick

Här kan du läsa mer om de gravskick vi erbjuder på våra kyrkogårdar.

Gravskötselavtal

Läs mer om våra gravskötselavtal här!

Vad menas med gravrätt?

En gravrätt upplåtes till den/de som dödsboet anmäler som gravrättsinnehavare. (Att vara gravsättsinnehavare innebär att man äger och är kontaktperson över en gravplats.)

En gravrätt upplåtes med 25år från senaste gravsättning med möjlighet till förlängning. De första 25 åren bekostas av begravningsavgiften.

När gravrätten håller på att löpa ut meddelas gravrättsinnehavaren och får förfrågan om att förlänga i 15 år till mot en kostnad av 1.000 kronor.

Kontakta Mikael eller Johanna vid frågor kring                                 kyrkogårdarna och gravar!

Fastigheter och marker pastoratet vårdar