Våra gravskick

Här kan du läsa mer om de gravskick vi erbjuder på våra kyrkogårdar.

Kistgravplats

Här gravsätter vi kistor och alternativt urnor.
En kistgrav hos oss ger bara möjlighet till två platser bredvid varandra, vi djupgräver alltså inte. Efter minst 25 år är det dock möjligt att gravsätta på nytt på gravplatsen. Vanligast vid en kistgrav är att sätta en gravsten, den får man själv beställa.

Väljer man att begravas med kista sker gravsättningen i direkt anslutning till begravningen, man kan välja att bära ut kistan till graven själva (såvida kyrkvaktmästarna upplever att det är säkert nog) eller ta avsked inne i kyrkan.

Skulle man av vilken anledning som helst vilja vara med vid igenläggningen av graven går det bra, så länge man håller sig utanför arbetsområdet för vaktmästarna.

Urnlund

Foto: Cecilia Backmark

Här gravsätter vi endast urnor!
Varje gravplats i urnlunden har plats för fyra urnor.
Vanligast vid en urngrav är att sätta en gravsten, den får man själv beställa.

Vid en gravsättning i urnlunden väljer man antingen en urnbegravning, då har mam emn urna under begravningsceremonin och gravsätter direkt, eller så bokar man tid för en urnsättning vid ett senare tillfälle. Dock måste urnan vara gravsatt inom 6 månader. När man ska sätta urnan möter man upp en vaktmästare på förutbestämd plats, exempelvis i kyrkans vapenhus, och går tillsammans till gravplatsen för att sätta askan.

Askgravplats

Här gravsätter vi aska och askpåse!
Varje gravplats i askgravplatsen har plats för två askor.
På en askgravplats sätts ingen gravsten, utan man monterar en skylt på anvisad plats. Denna skylt beställer och monterar vi.

Vid en gravsättning i askgravplatsen har man en begravningsceremoni och bokar sedan en tid för asksättning. Precis som med urngraven måste man sätta askan inom 6 månader. När man ska sätta askan möter man upp en vaktmästare på förutbestämd plats, exempelvis i kyrkans vapenhus, och går tillsammans till askgravplatsen för att sätta askan.
Man får gärna tända ljus eller sätta blommor, men då på anvisad plats.

Minneslund

En minneslund är en anonym gravplats, här gravsätts andast aska.
Det upplåts inte någon gravrätt när man gravsätter i minneslunden.

Foto: Cecilia Backmark

När man gravsätter i minneslund är endast vaktmästare på plats och gräver samt lägger ner askan direkt. Ingen annan får närvara vid asksättningen.
När asksättningen är gjord meddelas anhöriga.

I våra minnslunder sätter vi inte heller upp skyltar med namn på de som är gravsatta där. Man får gärna tända ljus eller sätta blommor, men då på anvisad plats.