Foto: Malin Hägg

Bredaryds pastorat söker en trainee!

Är du mellan 18 0ch 15 åe? Funderar du på hur det är att jobba i Svenska kyrkan? Nu har du möjligheten att jobba hos oss under ett år som trainee.

Församlingen är den viktigaste rekryterande miljön i kyrkligt medarbetarskap.

Växjö stift erbjuder unga människor att få prova på att arbeta i en församling. Att vara trainee under 10 månader kan vara ett sätt att får prova sin kallelse.

Vad innebär Trainee i Bredaryds pastorat?

Trainee är en form av praktik i Svenska kyrkan, en möjlighet för unga människor mellan 18 och 25 att under 10 månader få prova på att arbeta i Svenska kyrkan och då också prova sin kallelse till tjänst i kyrkan.
Vi vill visa på möjligheten att arbeta i Svenska kyrkan, att det finns många olika yrken; musiker, vaktmästare, präst, kommunikatör, husmor, diakon, osv.
Som trainee blir du en extra resurs i vår församling samtidigt som du kan bidra synpunkter och idéer. Trainee i Bredaryds pastorat är en möjlighet att få göra en meningsfull insats för dina medmänniskor och för Svenska kyrkan.

Som trainee kommer du ha minst en grunduppgoft, till exempel en barngrupp eller en konfirmandgruoo som du följer hela året, men du kommer också få möjlighet att följa olika yrkeskategorier för att se bredden.

Det krävs inga särksilda förkunskaper för att bli trainee, men några kriterier föutsätter vi:

• Att du är eller har varit aktiv i en svenkkyrklig församling (på något sätt)
  • Att du är medlem i Svenska kyrkan
  • Att du är nyfiken på att lära dig mer om Svenska kyrkans tro och liv och har ett intresse av att studera grundkursen
  • Att du är nyfiken på att i framtiden arbeta i Svenska kyrkan

Omfattning

Anställningen varar från september till och med juni.
Tjänsten är på 100% (inklusive kyrkans grundkurs på S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö)

Ekonomi

Alla som är trainee i Växjö stift har samma lön (18.500kr/månad + OB och dyl.)

Kyrkans grundkurs

Kyrkans grundkurs är en kurs som vänder sig till den som vill fördjupa sin kunskap om Svenska kyrkans tro och liv, samt reflektera över den egna tron.

Kyrkans grundkurs vill ge...
...en grundläggande kännedom om Svenska kyrkans tro och liv.
...möjlighet till fördjupning och reflektion över sin och kyrkans tro.
...möjlighet att pröva sitt utbildnings- och yrkesval.

Kursen omfattar 10 samlingar över 2 dagar. (En torsdag och fredag, cirka en gång i månaden)

I kursen ingår bibelkunskap, diakoni, troslära, introduktion i etik, kyrkokunskap och gudstjänstliv.
Mellan samlingarna arbetar alla med olika förberedelser och inlämningsuppgifter.

Gemensamma samlingar

Vid ett antal tillfällen kommer traineegruppen att ses under arbetstid för att utbyta erfarenheter och lära känna sitt stift och kyrkan i ett större sammanhang.

Som trainee kommer du att ha en handledare som du träffar regelbundet.

Skicka CV och personligt brev till
bredaryd.pastorat@svenskakyrkan.se

Vi vill ha din ansökan senast den 26/4.