Centerpartiet 2021

Här berättar en företrädare för Centerpartiet i Bromma om vilka områden de anser vara prioriterade de kommande fyra åren.

Christoffer Persson, Centerpartiet

Centerpartiet vill stärka kyrkans röst nära dig.

Centerpartiet här i Bromma vill fortsätta arbeta för en öppen folkkyrka, tillgänglig för alla, som med mod och kraft verkar för alla människors lika rättigheter och värde samt bejakar demokrati, inkludering och tolerans. Framtiden utmanar!

Centerpartiets prioriterade frågor är att

1. värna och förvalta Skapelsen genom att sträva efter hållbar utveckling.

2. satsa på lärande och undervisning i kristen tro med fokus på barn och unga.

3. vara en modig kyrka med tydlig röst för människorna, i lokalsamhället och i den offentliga debatten.

I Bromma vill Centerpartiet åstadkomma

Centerpartiet vill se en grön och hållbar kyrka. Det kräver ett hållbart tänk i all verksamhet utifrån det andliga, sociala, ekologiska, ekonomiska perspektiven, och att man har tydliga och mätbara miljömål.

Centerpartiet vill se kyrkan som en mötesplats för inspiration, erfarenhetsutbyte och mångfald där man får känna sig sedd och bekräftad. Prioritera lärande och undervisning. Barns och ungas idéer ska få ta stor plats. I kyrkan får barnen växa i glädje och gemenskap i en mångfald av aktiviteter som ger en trygg grund i tillvaron. Konfirmandundervisningen ska ge våra unga möjlighet att hitta meningen med livet i gemenskap med andra och i Kristi fotspår.

I det diakonala arbetet omsätter kyrkan Guds ord i handling. Centerpartiet vill se en modig kyrka med en tydlig röst för människorna. Diakonin sker i egen regi och i samverkan med andra aktörer i stadsdelarna. Det ideella engagemanget ska värnas och främjas för ökad delaktighet, många vill känna sig behövda.

Bromma församlings största utmaning är att föra dialog med sin omgivning i nya och äldre stadsdelar. Vara en kyrka i människans vardag i både glädje och sorg, och som med tillförsikt och mod undervisar och missionerar i kristen tro och tradition.

Centerpartiet gör skillnad inför framtiden genom att kyrkan satsar på de tre prioriterade områdena. Alla kan vi bidra i uppgiften att vara kyrka, att vara en medmänniska som ställer upp, som sprider hopp, kärlek och framtidstro i vår omgivning. Tillsammans bygger vi framtidens kyrka.

Centerpartiets kandidater till kyrkovalet i Bromma

1. Lasse Camehagen
Marknadschef, Ulvsunda Bromma

2. Carina Englundh