Gravhäll 1

Myntmästare Anders Strömnehr/Strömner (1646 – 1730).

Texten på gravhällen längst till vänster är på latin. Anders Strömnehr adlades 1689 . Han köpte Råcksta gård år 1691 och är den som lät uppföra huvudbyggnaden. Anders Strömnehr har visserligen en gravhäll vid Bromma kyrka, men jordsattes och begravdes i Maria kyrka där hans vapen sattes upp.

Detta ärftliga minnesmärke och gravrum har till sitt och de ­sinas ­minne Kungl. Maj:ts trognaste tjänare välborne Herr ­Anders Strömnehr, Kungl. Myntverkets vittberömde ­mästare och ­föreståndare, låtit ­uppbygga och iordningställa. En man av ­gammaldags och --- hederlighet ­tillbragte han så fromt och ­rättskaffens sitt leverne med alla människor, att hans minne, för konung, fädernesland och alla goda medborgare kärt och berömligt, sällan skall förrinna och sent förgås. På graven må ingen förgripa sig. Gud skall vara dess hämnare och försvar.

Övers. från latin av Teol. Dr Jan Liedgren