Hjorters kapell

Ett av Sveriges äldsta lekmannakapell

Hjorters kapell byggdes omkring 1860 vid Lindarve i Burs som samlingsplats för Hjorterianerna, eller Vännerna som de kallade sig själva. De var en inomkyrklig väckelserörelse som i stort sett var begränsad till grannsocknarna Burs, När och Rone. Hjorterianerna deltog i sockenkyrkans gudstjänst och gick till nattvarden men som komplement samlades man också någon gång i månaden i sitt eget kapell dit man gick på led för att inte frestas att tala om världsliga ting. De kändes också igen på att de oftast hade på sig svarta kläder, kvinnorna bar schalett och herrarna vegamössa, väst och en instoppad vit halsduk.

Hjorterianerna har fått sitt namn av sin grundare Jöns Hjorter som föddes på Gotland 1820 av småländska föräldrar. Han gifte sig 1830 med Cajsa Jacobsdotter som han fick fyra barn tillsammans med. När Jöns Hjorter var i 30-årsåldern blev han ”väckt” vid ett bönemöte och började sedan att åka runt i socknarna och predika. 1857 flyttade han och familjen till Burs och det var då rörelsen kom igång ordentligt. Hjorter gav också ut egna skrifter, bland annat tidningarna Lövbladet och Kornet.

Foto: Stefan Sundelin

När Hjorterianerna hade sina möten användes alltid Karl XII:s bibel från 1703 (”Skall man ha ett rent Herrens ord så måste man söka det från de förra tiders upplagor”) och man sjöng ur den wallinska psalmboken från 1819 vilket bland annat innebar att man i När kyrka långt in på 1900-talet fick ha två psalmtavlor, en för hjorterianerna och en för den övriga församlingen som ju sjöng ur den senaste psalmboken.

Hjorterianerna var också drivande i att etablera en skola i sitt kapell. Den första lärarinnan hette Hilda Öberg och var den första diakonissan som Ersta Diakonissanstalt sände till Gotland. Hon bodde i en kammare i kapellet och undervisade mellan 20 och 40 barn.

1874 avled Jöns Hjorter 53 år gammal och han ligger begravd på Burs kyrkogård. Efter hans död kom ingen tydlig efterträdare men den väckelse han startade levde kvar i socknarna flera decennier in på 1900-talet. I mitten av 90-talet, då inga hjorterianer längre fanns kvar, köptes kapellet och resten av fastigheten in av Sällskapet för bevarandet av Hjorters kapell som sedan skänkte det till Burs pastorat.

Idag används kapellet sällan men det brukar vara gudstjänst där på Kristi himmelsfärds dag.