En äng med prästkragar.
Foto: Mona Davidsson /Ikon

Musik i sommarkväll 2024

I sommar ljuder musiken i våra kyrkor - och du är bjuden!

Välkommen till att njuta av vacker musik i våra kyrkor i sommar! Här nedan ser du programmet för Musik i sommarkväll 2024 i våra församlingar Burträsk och Lövånger.

Burträsk kyrka:

Torsdag 20/6 19.00 – Burträsk kyrkokör

Torsdag 27/6 19.00 – Vidda vokalensemble - Vacker vokalmusik med en av Sveriges ledande vokalkvartetter

Torsdag 4/7 19.00 – Dans och orgel - Vad händer när två konstformer, dans och orgel, korsas i Burträsk mäktiga kyrkorum? Naima Stenberg och Elin Åström ger uttryck för det ordlösa tillsammans med orgelns klanger. Ett unikt möte i improvisationens tecken

Torsdag 11/7 19.00 – Karins kapell - Tonsatta dikter av Karin Boye. Det blir finstämt, fulstämt och oväntade arrangemang med Linnea Stenberg, Olle Holmström, Rasmus Botmar Carlström och Nils Frändén

Söndag 21/7 11.00 – I välsignan och fröjd - folkdansmässa

Torsdag 1/8 19.00 – Trio Vilda - Trio Vilda beger sig ut på en sommarturné. Konserten bjuder in publiken på en musikalisk vandring genom den västerbottniska naturen. Musiken framförs på cello, viola, tvärflöjt och piano och består av klassisk musikrepertoar blandat med visor och populärmusik. Ronja Schneider – Cello, Elin Pettersson – Viola, Lis-Beth Öberg - Tvärflöjt och Piano

Kalvträsk kyrka:

Torsdag 25/7 19.00 -Trio harmonium - Välklingande musik i Kalvträsk vackra kyrkorum. Stefan Normark, Stefan Lindberg och Björn Olofsgård

Lövångers kyrka:

Onsdag 3/7 19.00 - Vocal Chords

En vokalgrupp bestående av 5 barndomsvänner från Skellefteå som sjunger allt från jazz och klassiskt till folk och pop. Vocal Chords består av Thea Svensson, Lovisa Holmgren, Agnes Eriksson, Alvin Jonsson, och Jakob Hällgren.

Onsdag 10/7 19.00 - Nostrakvartetten

Välkomna till en mysig kväll i musikens tecken. Med härliga kombinationer av sång, blås, stråk och strängar bjuder vi in till en konsert med guldkorn ur vår genrebreda repertoar. Nostrakvartetten består av Ida Lindberg, Albert Linde, Tilda Strandberg och David Westerdahl.

Onsdag 17/7 19.00 - Dovemusic

Sundsvallsduon Dovemusic som består av John Pettersson - flöjt och Marie Ottosson - piano och orgel framför ett spännande och överraskande program.

Onsdag 24/7 19.00 - Amanda Michaelsdotter Eriksson och Lovisa Lindgren

Folkmusikerna Amanda Michaelsdotter Eriksson från Lund (nu kantor i Tavelsjö) och Lovisa Lindgren från Göteborg bjuder på en nostalgisk mix av jämtlåtar och egenskrivna hits från tiden då de bodde tillsammans i Östersund. Det blir dragspel och fiol. Det blir eventuellt känslosamt, förmodligen härligt, och garanterat svängigt.

I samarbete med Sensus. Fritt inträde. Varmt välkommen!

För mer info se kalendern.