Någon läser en bibel.

/ Publicerad 27 augusti 2024

Läs Bibeln för framtiden

2026 kommer det en nyöversättning av Nya testamentet. Men redan i höst kan du vid fyra tillfällen få vara med läsa några av provöversättningarna i Robertsfors kyrka. Det blir spännande jämförelser mellan nytt och gammalt där du får se på texten med nya ögon. Anmäl dig här.

Behövs det en ny Bibelöversättning, det känns ju som om Bibel2000 kom helt nyss? När den nya översättningen av NT ska vara klar 2026 är det faktiskt hela 45 år sedan vår nuvarande översättning var färdig och det händer ju en hel del med språket under ett halvt sekel så kanske är det dags.

Under fyra onsdagskvällar i höst, en varje månad, får du chansen att tillsammans med andra dyka in i några av de provöversatta texterna. Vad betyder texten för dig, ger nyöversättningen dig nya bilder eller förändrar den hur du uppfattar innehållet?

Vi kommer att samtala kring texterna utifrån frågor som Svenska Bibelsällskapet tagit fram, men det kommer också att finnas plats för helt egna frågor och infallsvinklar. Du behöver inga förkunnskaper, bara nyfikenhet på texten.

Var och när

Robertsfors kyrka, onsdagar 17.30–19.00
11 september, 9 oktober, 6 november och 4 december.

Anmälan

Vi vill gärna att du anmäler dig så att vi vet hur många som kommer och hur mycket fika vi ska ordna.

Anneli Aronsson

Präst, Bygdeå församling