Dopfunten i Oscar Fredriks kyrka.
Foto: Linnéa Jansson

Boka dop på webben

Här kan du se vilka lediga tider som finns i kyrkor inom Carl Johans pastorat: Carl Johans kyrkan (just nu stängd för renovering), Högsbo kyrka, Kaverös kyrka, Kungsladugårds kyrka, Masthuggskyrkan, Oscar Fredriks kyrka och S:ta Birgittas kapell. Du kan göra en förfrågan om att boka en tid. Först när du fått bekräftelse är tiden definitivt bokad.

• Välj datum eller kyrka i kalendern ”Boka dop -Hitta lediga tider” lite längre ner på sidan för att se vad som finns ledigt.
    Hittar du ingen tid som passar eller undrar över något?
    Ring Receptionen 031 731 92 00 eller skicka e-post till carljohan.pastorat@svenskakyrkan.se
  • Hittar du en tid som passar fyller du i uppgifterna i formuläret och skickar in din förfrågan. Du får ett kvitto på din förfrågan via e-post. Bokningen blir definitiv först när du får en bokningsbekräftelse med uppgifter om bokningen i en bifogad PDF, från oss. Vanligtvis inom 3 arbetsdagar.
  • Det finns möjlighet att boka lokal för dopkaffe utan kostnad. Om lokal finns ledig syns det vid respektive doptid i kalendern.
  • Vi har dopkläder för barn upp till ca 7 månader du kan låna. Varje kyrka har sina. Om du vill låna kan du ange det i övriga upplysningar eller i samband med dopsamtalet med prästen.
  • Om det framgår vilken präst och musiker som tjänstgör, reserverar vi oss för eventuella ändringar.
  • Skulle du av någon anledning behöver avboka eller ändra din bokning.
    Ring eller skicka e-post till Receptionen. 031-731 92 00,  carljohan.pastorat@svenskakyrkan.se
En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

Händer håller i en glasskål med vatten som lyfts upp ur en sjö.

Dopets symboler

Människan har i alla tider alltid använt sig av symboler för att förtydliga och tolka sin tro. Dopets mest synliga symboler är vattnet, dopljuset och dopklänningen.