Taggtråd mot en solnedgång.
Foto: Ehmitrich/Unsplash

Från demokrati till diktatur

– Hur kan det goda förändras till ondska? Ett samtal om bakgrunden till kriget i Ukraina med Vera Stremkovskaya.

Om utvecklingen i Östeuropa

Samtal om bakgrunden till det krig vi nu ser i Ukraina. Vi får lyssna till Vera Stremkovskaya, författare och föreläsare, med bakgrund som advokat för mänskliga rättigheter i Minsk, Belarus. Vera berättar om utvecklingen i Östeuropa utifrån sina egna erfarenheter och sin egen livsberättelse. Ett samtal om hur vi på olika sätt kan motverka ondska.

SÖNDAG 20 MARS, KL. 12.15–12.45

Masthuggskyrkan

Vera Stremkovskaya.

Fri entré.

Evenemanget arrangeras tillsammans med Sensus.

Vem är Vera Stremkovskaya?

Vera har skrivit och get ut 6 böcker på ryska – poesi, självbiografisk roman, och noveller, två av dem är översatta till svenska.

Som advokat för mänskliga rättigheter i Belarus, arbetade hon som försvarsadvokat. Samtidigt var hon under nästan 10 år ledare för Centrum för mänskliga rättigheter i Minsk, en icke statlig organisation som bildades på hennes initiativ.

Hon är en känd människorättsaktivist och har belönats med flera internationella utmärkelser. Hennes insats finns beskriven i Kerry Kennedys bok ”Speak truth to power” (i Sverige publicerad som ”Mod utan gränser”).

Som aktiv författare har Vera berättat om detta i sin bok ”Advokaten från Minsk”, som har publicerats både på ryska och svenska 2017.

Vid flera tillfällen har hon hållit föredrag och seminarium om mänskliga rättigheter inför publik på bibliotek och på olika kurser. Hon har deltagit i många konferenser och juridiska kurser utomlands. Vera trivs med att kommunicera med människor, hjälpa dem till rätta och uppmuntra dem i deras arbete. Hon kom till Sverige från Minsk, Belarus, 2008.

Vera gästar Ingen hinner fram

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström står i en trappa. Ljuset från ett fönster lyser upp från vänster.
Ludvig Lindelöfs och Pontus Bäckströms podcast Ingen hinner fram. Foto: Malin Lingnert

I veckans avsnitt av podcasten Ingen hinner fram är Vera gäst. Ett samtal om läget i Ukraina och Ryssland, om historien sedan Sovjets upplösning och om det problematiska i att skära av Ryssland och den ryska kulturen från Europa.

Konst till förmån för krigsdrabbade

I kyrkan finns det möjlighet att köpa den ukrainska konstnären Galina Bodiakovas bilder. Hela behållningen från försäljningen vidarebefordras till Galina och hennes familj i Kiev, Ukraina.

Galina Bodyakova med ett av sina konstverk.

Stöd Ukraina i Masthuggskyrkan

Från och med den 10 mars säljer vi bilder av den Ukrainska konstnären Galina Bodyakova i Masthuggskyrkan.