Utställning: Presenningsikoner

Nyhet Publicerad Ändrad

Mats Hermansson använder gamla utslitna presenningar som duk för sina experimentella ikonbilder. Utställning i Masthuggskyrkan 1 april – fredag 27 maj.

1 april - 27 maj
Masthuggskyrkan

Slitet och förgyllt

Konstnären Mats Hermansson gör presenningsikoner med inspiration i det klassiska ikonmåleriet. De gamla utslitna presenningarna används som duk och utgångspunkt för de färgstarka bilderna. Att återanvända ”förbrukade” material, lagade och lappade, är en viktig del av uttrycket. ”Förbrukat är vackert och användbart – och så verka för skapelsens överlevnad. Återbruk är en from gest.” säger Mats Hermansson.

Händer i fokus

I många av presenningsikonerna spelar händer en betydande roll. Händer som vinkar, välsignar, uttrycker omtanke eller ber.  Mats Hermansson berättar:

”Det vi formulerat med ord när vi knäppt våra händer kräver att vi öppnar dem och själva handlar och agerar i bönens riktning. Våra liv ska vara den praktiska konsekvensen av det vi ber. Det är med våra händer vi agerar och är solidariska. Därför så många händer på mina presenningsikoner.”

Präst och konstnär

Mats Hermansson är i grunden präst i Svenska kyrkan, men som arbetat parallellt som konstnär. Han har målat presenningsikoner i 25 år och haft många utställningar runt om i landet.

Öppettider för Masthuggskyrkan

Vi har öppet alla dagar 10-16 (utom tisdagar till kl. 18 och torsdagar till kl. 14). Välkommen in för att tända ett ljus, upptäcka kyrkorummet eller bara sitta en stund. Gudstjänst firas söndagar kl. 11.

Artikel i Göteborgsposten, 2 april 2021

”Han målar moderna helgon på trasiga presenningar”

Artikeln ligger bakom betalvägg, men du som är prenumerant kan läsa på gp.se.

Intervju från maj 2020, Botkyrka församling

Påskfirande i Masthuggskyrkan

Det spirar och blommar inne i kyrkan! I Masthuggskyrkan finns plats för dina förhoppningar och böner.

En vandrare sitter på Storeberget och blickar ut över Gamlestaden och östra Göteborg.

Följ med på pilgrimsvandring!

Vandra tillsammans med andra i och kring Göteborg. Här hittar du hela programmet!

Vi hörs på telefon!

Corona-restriktionerna gör det svårare för oss att ses, men vi kan prata på telefon istället.