Gula villan sedd från längre upp på Kabelgatan.

Nyhet / Publicerad 10 mars 2022

Gula villan blir tillfälligt boende

I huset kommer flyktingar från Ukraina att tas emot tillfälligt under våren.

Hjälpverksamhet i ungdomshemmet

Gula villan är välkänd för många majornabor. I det gamla trähuset på Kabelgatan har Carl Johans församling genom stöd från Stiftelsen Ungdomshemmet bedrivit barn- och ungdomsverksamhet under många år. Församlingen flyttade för några år sedan all verksamhet till Carl Johans församlingshem och Kungsladugårds kyrka och huset har stått tomt under flera år. Det användes ett kort tag efter 2015 som hem för ensamkommande flyktingar.

Stiftelsen har utrett framtiden för huset under flera år men kom under hösten 2021 fram till att huset ska säljas. Huset har varit ute till försäljning under vintern men samma dag som stiftelsen skulle skriva kontrakt med de nya ägarna 4D Bygg (som också äger Sjömanskyrkan) tillfrågades pastoratet om huset kunde upplåtas som tillfälligt boende för ukrainska flyktingar. Stiftelsen, pastoratet och föreningen kom överens om att gula villan ska öppnas för ukrainska flyktingar till och med maj månad.

I maj hoppas vi att stat och kommun har ordnat ett gott flyktingmottagande eller allra helst att situationen i Ukraina förbättrats. I huset kommer flyktingar, framförallt kvinnor, barn och äldre att tas emot tillfälligt innan migrationsverket ordnat med boende och stöd.

Det här är själva kärnan i att vara kyrka. Vi ska finnas där när något sådant här hemskt händer.

Anders Leitzinger, kyrkoherde.
Anders Leitzinger

Kyrkoherde, carl johans pastorat

Sjömanskyrkan öppnar dörrarna för insamling

Under helgen 26–27 februari startade Help Ukraine in Gothenburg en insamling i Sjömanskyrkan för det krigsdrabbade landet.

Se "Tillsammans för Ukraina" i efterhand

Insamlingskonserten till förmån för de krigsdrabbade i Ukraina går nu att se på YouTube.

20 mars – Från demokrati till diktatur

– Hur kan det goda förändras till ondska? Ett samtal om bakgrunden till kriget i Ukraina med Vera Stremkovskaya.