Präst sökes!

Nyhet Publicerad

Är du mångsidig som präst och kan/vill arbeta med olika åldersgrupper och verksamheter? Har du ett intresse för och en vilja att tänka nytt kring gudstjänstliv och tillsammans med andra utveckla kyrkans tillgänglighet och relevans för människor i vår tid? Då ska du söka det här jobbet!

Carl Johans församling finns i området Majorna i Göteborg. Majorna präglas av ett rikt kulturliv och ett engagemang för hållbarhet och sociala rättvisefrågor. Carl Johans församling vill  som kyrka vara relevant och angelägen i sin kontext och är i en förändringsprocess. Församlingen vill uppfattas som öppen och inkluderande, både vad gäller teologisk profil och i den praktiska verksamheten. Det tar sig t ex uttryck i en bejakande hållning i hbtq-frågor. Församlingen är certifierad med Regnbågsnyckeln.

Församlingen har en hög grad av kyrkliga handlingar, en heltidsförskola och ett omfattande konfirmand- och ungdomsarbete.

Kravprofil

Vi söker dig som är mångsidig som präst och som vid behov kan/vill arbeta med olika åldersgrupper och verksamheter. Du bör ha ett intresse för och en vilja att tänka nytt kring gudstjänstliv och tillsammans med andra utveckla kyrkans tillgänglighet och relevans för människor i vår tid. Du bör ha en  positiv inställning till delaktighet i gudstjänstlivet samt till ideellt medarbetarskap och delat ansvar. Det är en fördel om du känner till stadsdelen Majorna och har tankar kring mötet mellan kyrka och kultur i dess olika former. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet, som t ex förmåga att vara del av en personalgrupp och bidra positivt till helheten.

Sista ansökningsdag är söndag 8 september. Rekryterings- och intervjuprocessen kan ske löpande under ansökningstiden.

Carl Johans församling är en del av Carl Johan pastorat. Församlingen har tre kyrkor: Carl Johans kyrka, Sankta Birgittas kapell och Kungsladugårds kyrka. För närvarande renoveras Carl Johans kyrka, vilket gör att huvudgudstjänsten kommer att firas i församlingshemmet under en längre tid.

För mer info, kontakta församlingsherde Pontus Bäckström, tel: 0705-25 46 63.

Ansökan via Varbi.