Affisch i Ukrainas flaggas färger blått och gult. Texten: Tillsammans för Ukraina
Foto: David Andreas

Insamlingskonsert med artister från Göteborgsoperan

Med anledning av kriget i Ukraina arrangerar Oscar Fredriks församling tillsammans med artister och musiker från Göteborgsoperan en insamlingskonsert.

Tillsammans för Ukraina

Med anledning av kriget i Ukraina arrangerar Oscar Fredriks församling, Svenska kyrkan, tillsammans med artister och musiker från Göteborgsoperan en insamlingskonsert för de behövande. Konserten sker nu på söndag, den 6 mars kl. 13 i Oscar Fredriks kyrka.

Det är fri entré till konserten men på plats kommer det finnas möjlighet att skänka pengar till UNHCR:s arbete för människor som flyr i Ukraina.

Jacob Andréas vid ett notställ. Han håller ut sina händer och sjunger.
Jacob Andréas är initiativtagare till konserten. Han är musikalartist vid Göteborgsoperan. Foto: David Royce

”Det som just nu händer i Ukraina berör oss alla och är svårt att ta in. Situationen för människor på flykt är akut och vi vill göra vad vi kan för att hjälpa till. Tillsammans kan vi göra skillnad”, säger initiativtagaren Jacob Andréas.

Under konserten medverkar också representanter från Help Ukraine in Gothenburg. De har sedan en vecka tillbaka organiserat en insamling i Sjömanskyrkan till krigsdrabbade i Ukraina.

Medverkande

Simon Ljungman, Jacob Andréas, Kristina Issa, Tobias Ahlsell, Anders Wängdahl, Lovisa Svensson, Mats Sköldberg, Jimmy Andersson, Anna Andersson, Karin Mårtensson Ghods, Jessica Khan-Lee, Tommy Franzen, Vera Veljovic, Helena Ljungman, Nina Nordblad, Daniel Lindén, Timo Nieminen, David Lundqvist, Hampus Linderholm, Lisette Pagler, Lars Väringer, Bobbi Lindahl, Simon Oskarsson, Tobias Ljungman, Anna-Maria Hallgarn, Eva Lardner Björklund, Bjorn Dobbelaere, Kateryna Blagodyr och Sofia Pekkari.

Se konserten i efterhand

Missade du konserten eller vill uppleva den en gång till? Nu ligger en inspelning på vår YouTube-kanal!

OScar Fredriks kyrka är fullsatt. Längst fram står musiker från GöteborgsOperan.

Se "Tillsammans för Ukraina" i efterhand

Insamlingskonserten till förmån för de krigsdrabbade i Ukraina går nu att se på YouTube.

Volontärer sorterar gåvor som lämnats in till Sjömanskyrkan.

Sjömanskyrkan öppnar dörrarna för insamling

Under helgen 26–27 februari startade Help Ukraine in Gothenburg en insamling i Sjömanskyrkan för det krigsdrabbade landet.

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.