Medlemskap i församlingen

Svenska kyrkan på Costa del Sol är som alla utlandsförsamlingar beroende av sina medlemmar. Förutom att bidra genom ditt medlemskap har du möjlighet att påverka verksamheten och göra din röst hörd på Kyrkostämman.

Det här används ditt medlemskap till i Svenska kyrkan på Costa del Sol

• Genom att vara medlem så bidrar till att församlingen på Costa del Sol kan fortsätta vara en levande och aktiv församling med många aktiviteter för olika åldrar och intressen.
  • Genom att vara medlem så bidrar du till att vi kan fortsätta med att uträtta vigslar, dop  och begravningar enligt Svenska kyrkans ordning på Costa del Sol.
  • Genom att vara medlem så bidrar du till att vi som församling har möjlighet att utföra det sociala arbete som kyrkan gör i kyrkans lokaler eller på annan plats om så krävs.
  • Genom att vara medlem så bidrar du till att stödja Caféverksamheten som är ett viktigt nav i den diakonala omsorgen i församlingen.  Caféverksamheten är oerhört viktig som samlingspunkt för både tillfälliga turister som kommer nån gång om året, åretruntboende svenskar och svenskar boende halvårsvis på Costa del Sol.
  • Genom att vara medlem så bidrar du till att vår verksamhet kan fortsätta vara en viktig samlingsplats på Costa del Sol. Vi har många olika aktiviteter varje vecka i vår verksamhet utöver våra gudstjänster t ex Solstrålarna, Stickcaféet - Den Röda tråden, Kyrkokör, Gympa med Kerstin, Bokklubb, Målargrupp, Spanskakurser och Konfirmandundervisning. Till all denna ordinarie verksamhet tillkommer musikcaféer, kvinnoträffar, herrträffar, bingo, quiz, föreläsningar, barn- och ungdomsverksamhet m.m.
  • Genom att vara medlem så bidrar du till att vi har möjlighet att hålla öppet och fira svenska traditioner som t ex påsk, midsommar, lucia och andra högtider.
  • Genom att vara medlem så bidrar du till att vi har en levande och aktiv församling med en präst på plats som självklart har tystnadsplikt.

Ditt medlemskap betyder oerhört mycket för oss och vi är tacksamma för ditt stöd. Tack för att du finns - vi behöver dig!

Församlingens kostnader för daglig verksamhet, drift av kyrkans lokaler inklusive Prästgården som t ex el, vatten, försäkringar, underhåll m.m. finansieras av församlingen på Costa del Sol. Viktiga intäkter för församlingen är kollekten på våra Gudstjänster, medlemsavgifter, gåvor och donationer. Även olika aktiviteter som församlingen och alla dess volontärer har för att bidra med intäkter är oerhört viktiga för församlingens verksamhet. Dessa aktiviteter tillsammans med Cafét är viktiga delar för att vi ska ha en levande och aktiv församling på Costa del Sol.

Medlemsavgiften på Costa del Sol

Ditt stöd som medlem är oerhört viktigt för oss som församling. Medlemsavgiften 2024 är 50 €. Barn under 18 år blir medlemmar utan kostnad om deras förälder/rar har medlemskap och anmäler barnen som medlemmar.

Du kan vara stödmedlem i församlingen på Costa del Sol oavsett var i världen du bor.

Du kan betala din medlemsavgift i vårt café, kontant eller med kortbetalning, eller till församlingens bankkonto. Vid bankbetalning ange att betalningen avser medlemsavgift och för vem den avser.

Bank Inter 0128 0796 1401 0230 5565.
IBAN ES78 0128 0796 1401 0230 5565.

För att uppdatera vårt medlemsregister så ber vi dig också att du skickar ett mail till oss i samband med att du betalar in medlemsavgiften till fuengirola@svenskakyrkan.se med följande uppgifter: namn på den eller de som medlemsavgiften gäller, mailadress samt telefonnummer.

Tack för att du är med och ger Svenska kyrkan möjlighet att bedriva verksamhet på Costa del Sol!