Gryts kyrka

Foto: Lars Johnson

Gryts kyrka ligger fint i Gryts kyrkby strax utanför Stjärnhov och går att boka för dop, vigsel och begravning. Kyrkan rymmer 130 personer.

Runt år 1200, då kyrkan byggdes var den liten, bara 8 meter lång plus ett litet kor. Kyrkan har sedan i omgångar byggts ut och byggts om. I början av 1300-talet förlängdes först kyrkan till sin nuvarande längd och sakristian byggdes till, under 1400-talet bytte man ut det dåvarande trätaket mot kryssvalv samt byggde ett vapenhus och sedan under 1770-talet byggdes kyrkan ut rejält med ett sidoskepp.

Intill kyrkan ligger Gryts församlingshem, Wellerska skolan, som rymmer 75 personer och Sockenstugan som lämpar sig för mindre sällskap. Sockenstugan har inte kök eller toalett. Båda lokalerna går att låna i samband med dop, vigsel eller begravning. De hyrs även ut till föreningar och organisationer efter överrenskommelse.

För bokning av Gryts kyrka och församlingshem, kontakta vår expedition på telefonnummer 0158-200 23

Vill du veta mer om Gryts kyrkas historia så finns fina foldrar att ladda ner här nedanför. Texten är skriven av Bengt Nilsson och faktagranskad av Mats Gärling.

Introduktion till foldrarna om Daga församling och kyrkorna.
Historia, Björnlunda, Gryt, Gåsinge och Dillnäs.

Gryts kyrkas historia

Oblatask från 1600-talet