Kyrkor och Kyrkogårdar

Välkomna till våra kyrkor med omgivande kyrkogårdar!

Öppettider

Dalby kyrka: måndag - fredag 9.00-18.00                                                                                                    lördag - söndag 9.00-18.00

Hällestad och Bonderup kyrka är öppen när vi har personal på plats eller enligt överrenskommelse.

Ring Tomas Persson eller expeditionen för att boka tid.

Dalby kyrka

På Romeleåsens västligaste utlöpare ligger Dalby kyrka, Nordens äldsta stenkyrka. Här uppfördes den som en domkyrka, en biskopskyrka, i samband med en ny stiftsindelning i Danmark 1059/1060. Dalbys förste och ende biskop var Egino som kom från Tyskland. Skåne hade således två biskopar samtidigt. Detta varade inte så länge eftersom biskop Henrik i Lund avled 1066/67. Då förflyttades Egino dit och Dalby kyrkas ställning som domkyrka var över.

Bonderups kyrka

Några kilometer söder om Dalby kyrka ligger Bonderups vackra lilla romanska kyrka, med en milsvid utsikt över slättlandet. Denna kyrka är invigd till jungfru Maria, liksom många andra kyrkor från medeltiden. Närheten till Dalby, som tillsammans med Lund blev det första biskopssätet i Skåne, och genom att Dalby var en av de danska kungarnas centralorter under 1000-talet, gör Bonderups kyrka extra intressant.

Hällestad kyrka

Hällestad kyrka ligger i byn Torna Hällestad, några kilometer öster om Dalby och är helgad till Sankt Trinitas, den heliga treenigheten. Kyrkan byggdes ursprungligen på 1100-talet i gråsten med långhus och ett kvadratiskt kor. I samband med den svenska kungen Karl Knutsson Bondes härjningar i Skåne 1452, förstördes troligen kyrkan. Då råkade även Dalby kyrka illa ut och i Lund brändes också flera kyrkor.

En fågel i sten står på en gravsten.

Kyrkogårdarna

Tomas är förman och ansvarar för kyrkogårdspersonalen och kyrkogårdarna. Kontakta Tomas för att se ut nya gravrätter. Malin jobbar på kyrkogårdsförvaltningen och hjälper er med bland annat gravskötselavtal.