Highlights från Renässansen Konsert inom ramen för Lund Choral festival 2024

Tisdag 15/10 kl.19.00 i Dalby kyrka

Det blir dansant, dramatiskt, kromatiskt och himmelsk ljuvlig musik ur Renässansens rika repertoar. Det blir flerstämmiga verk av kompositörer som William Byrd, Thomas Tallis, Orlando Gibbons, G P da Palestrina, Giaches de Wert, Jacobus Handl-Gallus och Orlando Lassus. Välkomna att upptäcka denna fantastiska musik tillsammans med oss.

Kören Collegium Vox Humana

Dirigent Anita Andersson

Presentation Anna Måsbäck

Collegium Vox Humana – CV

Renässansensemblen Collegium Vox Humana bildades 2013 och består av 20 amatörsångare med förkärlek för tidig musik och leds av organist Anita Andersson, baserad i Dalby församling.

Ensemblen, som sjunger mestadels renässansmusikarbetar huvudsakligen med motetter och madrigaler från 1400-, 1500 och tidiga 1600-talen, men även tidigare musik med grund i gregorianska sånger och senare motetter med grund i renässansmusiken.

Ensemblen har sjungit musik av bl.a. Guillaume Dufay, Johannes Ockeghem, William Byrd, John Taverner, Thomas Tallis, Jaques de Wert, Jacobus Handl-Gallus, John Dowland, G P da Palestrina, Claudia Monteverdi, Dietrich Buxtehude och Heinrich Schütz.

Välkommen att läsa mer om oss på vår hemsida:

www.collegiumvoxhumana.se