Konsert söndag 8 september klockan 18.00 i Dalby kyrka

Nyhet Publicerad

Kören Collegium Sanctæ Ceciliæ bildades 2018 på initiativ av Hampus Söndrebo och Jesper Glans, kyrkomusiker inom Svenska kyrkan. Ensemblen är i huvudsak verksam i Skåne och består för närvarande av tio medlemmar enligt fördelningen SATB.

Kören är sedan 2021 även en förening som verkar enligt följande:

• Att framföra tidig musik med tyngdpunkt på repertoar från renässansen och den gregorianska sångtraditionen i gudstjänster och musikandakter i Svenska kyrkan.

• Att som bönegemenskap be enligt tidegärden och verka för en sådan sjungen böneform i Svenska kyrkan.

• Att årligen högtidlighålla Sta Cecilias dag, 22 november.

• Att sprida kunskap om och inspirera till föreningens intresseområden genom utbildning och annan utåtriktad verksamhet.

Under hösten 2024 kommer kören att spela in en CD "Med klingande orglar - Gregoriansk sång på svenska enligt musik hörande Sankta Cecilia till". På konserten den 8/9 framförs, förutom repertoar från CD-projektet, William Byrds fyrstämmiga mässa och Palestrinas Cecilia-motett "Cantantibus Organis".