Lyssna

Nyhet / Publicerad 14 januari 2025

Lukaspassionen

Söndag 6 april kl 18.00 i Dalby kyrka

Lukaspassionen med musik av Rolf Martinsson och text av Göran Greider.

Dalby Kammarkör, dirigent Anita Andersson, solister: Lisa Larsson & Peter Boman, textläsning Per Lidbeck.

Orkester: Johanna Zetterqvist, flöjt. Martin Brommann, oboe. Annette Helmers, cello. Stefan Nordström, kontrabas. Carl Erik Andersson, orgel. Tobias Andersson, slagverk.

 

Rolf Martinsson är en av Sveriges mest framförda tonsättare internationellt. Han innehar en professur i komposition vid Musikhögskolan i Malmö och är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien. Rolf Martinssons många olika samarbeten har lett till framföranden i konserthus som Carnegie Hall, Musikverein och Berliner Philharmonie.

Peter Boman, baryton från Karlstad, är utbildad vid musikhögskolan i Malmö och Opera 
Akademiet i Köpenhamn. Han är en ofta anlitad konsert- och oratoriesångare och har sjungit med flera av de större symfoniorkestrarna i Sverige och Danmark. Peter arbetar idag, vid sidan om sina frilansuppdrag, som sångpedagog vid Ingesunds Musikhögskola.

Växjöbördiga sopranen Lisa Larsson inledde sin sångarbana vid Opernhaus Zürich under Nikolaus Harnoncourt. Efter debuten vid La Scala under Riccardo Muti accelererade hennes internationella operakarriär snabbt. Hon har gästat betydande operahus som Covent Garden, La Fenice och Bayerische Staatsoper. Lisa Larssons samarbete medtonsättaren Rolf Martinsson har lett till ett stort antal internationella konserter.

 

BILJETT: 150 kr, mer info kommer

Lisa Larsson

Peter Boman

Lukaspassionen - tonsatta betraktelser där nutid möter dåtid

 

Det var en spännande resa genom musikhistorien att komponera Lukaspassionen. När jag fick frågan kände jag direkt att jag ville skriva verket. Förutsättningarna var hårt styrda med önskemål om att den tekniska nivån inte skulle vara för hög för körsångare eller instrumentalister, men de tekniska kraven på solisterna kunde vara höga. Tonspråk och stil diskuterades och kopplingen till Bach och barock fanns som ett outtalat önskemål. Beställningen innebar att jag skulle komponera ett verk kortare än Bachs Matteuspassionen (dock inga övriga jämförelser!) och som inte hade så stort instrumentuppbåd.

 

Som gammal körsångare hade jag sjungit Matteuspassionen fyra gånger med Malmö Kammarkör och Dan-Olof Stenlund så jag hade barocken i blodet från denna tid men också från studier vid Musikhögskolan i Malmö. Textunderlaget är hämtat ur Lukasevangeliet och Göran Greider har skrivit effektfulla moderna betraktelser som flätats in i evangelietexterna på ett välbalanserat sätt. Nutid möter dåtid. Detta har inspirerat mig till att basera verket på barockmusikens stilistiska idiom, men likt Greiders texter har jag gjort musikaliska utflykter till andra stilar, till vår tid. Det stora initiala arbetet handlade om att planera balansen mellan texterna, körpartierna, soloinsatserna och tuttipartierna så att en stark helhet skapades och sedan kunde jag fullt ut njuta av arbetet med att skriva detta för mig så personliga verk.

 

Samarbetet med Lisa Larsson har varit mycket värdefullt i utarbetandet av solostämman i denna höga version för sopran som hon uruppfört. Lukaspassionen har hitintills, sommaren 2024, framförts ca 90 gånger i Sverige och en tysk version av Lukaspassionen finns nu på Gehrmans Musikförlag. Denna tyska version uruppfördes av Bach Collegium Zürich och Bernhard Hunziker med Lisa Larsson som evangelist. Den svenska versionen av Lukaspassionen är inspelad på Daphne (1066) med Lisa Larsson i evangelistrollen, Peter Boman som Jesus, Mark Levengood som berättare tillsammans med Växjö Domkyrkas Oratoriekör och ensemble under ledning av Sten-Inge Petersson. 

 

Mer information på www.rolfmartinsson.com