Begravningsgudstjänst

Tillsammans med prästen planerar anhöriga för avsked och begravningsgudstjänst. Prästen hör av sig för att boka in en träff då ni tillsammans planerar begravningen. Då kan man berätta hur man har det i sorgen och berätta för prästen om den döde samt bestämma psalmer, solosånger och musik till begravningsgudstjänsten. Om ni vill förmedlas en kontakt med församlingens musiker.

Klockringning

Inledande musik
Gudstjänsten inleds med orgelmusik, i de lokaler där orgel finns. Annan instrumental- och/eller vokalmusik kan utföras.

Inledningsord

Psalm
Psalm kan sjungas. I begravningsgudstjänsten ingår minst två psalmer. Psalmernas placering är flexibel.

Griftetal
Griftetalet kan inledas eller avslutas med bön.

Överlåtelsen
Prästen tecknar korstecknet över kistan eller låter mull tre gånger falla på kistan.

Bibelläsning
Prästen läser några bibeltexter.

Avskedstagande
Avskedstagandet kan ske här, efter Herrens bön och eventuell psalm eller ute på kyrkogården.

Begravningsbön

Herrens bön

Beroende på var avskedstagandet äger rum avslutas begravningsgudstjänsten enligt alternativ A eller B.

Avslutning enligt alternativ A. i kyrka eller kapell

Psalm
Psalm kan sjungas eller annan musik spelas.

Avskedstagande
Om avskedstagandet inte har skett innan kan det ske här. De sörjande tar avsked av den bortgångne.

Slutbön

Välsignelsen

Avslutande musik
Gudstjänsten avslutas med orgelmusik, i de lokaler där orgel finns. Annan instrumental- och/eller vokalmusik kan utföras.

Sändningsord
Sändningsord kan förekomma.

Klockringning

Avslutning enligt alternativ B. på kyrkogården

Psalm
Psalm kan sjungas eller annan musik spelas.

Kistan bärs ut. Vid graven fortsättes enligt följande:

Gravsättning
Kistan sänks i graven.

Slutbön

Välsignelsen
Välsignelsen kan läsas här eller innan kistan/urnan bärs ut ur kyrkan eller kapellet.

Sändningsord
Sändningsord kan förekomma.

Angående musik
Vi rekommenderar alltid livemusik framför inspelningar. Har ni speciella musikönskemål löser våra musiker oftast det.