Foto: Joakim Carlström

Bröllop

Planerar ni bröllop? Att gifta sig är en stor händelse i livet och innebär att ta relationen vidare på ett nytt sätt. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om ett och annat att tänka på. Varmt välkomna att boka ert bröllop här på webben eller via telefon.

Välsignelse över registrerat partnerskap eller borgerlig vigsel
Om ni tidigare har registrerat ett partnerskap kan detta ändras till äktenskap antingen genom en anmälan till Skatteverket eller genom en vigsel i kyrkan. De som registrerat partnerskap eller gift sig borgerligt är välkomna att få en kyrklig välsignelse över sitt partnerskap/äktenskap.

Hindersprövning
Inför vigseln måste ni som brudpar ta med hindersprövning vilket kan ordnas någon vecka före hos Skatteverket. Ladda ner Skatteverkets blankett.

Boka bröllop eller församlingslokal via e-post eller telefon (kontaktuppgifter).

Bröllop i Djursholms kapell
Boka hos Christiane Højlund.
Telefon: 070-952 81 82.
E-post: christiane.hojlund@gmail.com

Enebykyrkan
Lokaler bokas på 0708-96 23 77

Vigsel utomlands
Vill ni gifta er utomlands? Svenska kyrkan finns på många ställen runt om i världen. Det finns många med fina minnen från vigslar i Paris, New York eller Rio de Janeiro.

På Svenska kyrkan i utlandets sida får du veta allt om vigsel utomlands.

Förbered ert bröllop

Ett bröllop kan vara stort eller litet, ha många gäster eller kanske endast brudparet själva med vittnen.

Vigselordning

Svenska kyrkans ordning ser alltid densamma ut oavsett om vigsel sker i kyrkan, hemma i trädgården eller på annat ställe.