Dopgudstjänsten

Tillsammans med prästen utformar ni dopgudstjänsten men det finns en ordning som är utgångspunkten i förberedelserna. Ta gärna med era egna förslag på sånger och dikter. Kanske finns det någon anhörig eller vän som ni vill ska sjunga eller läsa en text. Läs mer här nedan om hur gudstjänsten går till.

Så här går det till:
Vid P läser präst. Vid F läser alla tillsammans. NN står för namnet/namnen. *församlingen står upp.

Inledningsmusik

Inledningsord

Tackbön
Föräldrarna ges möjlighet att be.

Evangeliet om Jesus och barnen
Text som gärna fadder eller någon annan som är med på dopet kan läsa. (Mark 10:13-16).

Befrielsebön
Namnfrågan, befrielsebönen och eventuellt korstecknande äger rum i direkt följd för varje barn.

Bibelläsning
Text som gärna fadder eller någon annan som är med på dopet kan läsa.

Kan utelämnas.

Dopbön
Vatten hälls i dopfunten, om inte detta har skett tidigare.
Prästen ber över och välsignar dopvattnet.

*Trosbekännelsen

Prästen kan fråga barnets föräldrar:
Vill ni att ert barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?
Föräldrarna svarar:
Ja.

*Dophandlingen
Dophandlingen med vattenösning och bön utföres i en följd för varje barn. Prästen gjuter dopvattnet tre gånger över barnets huvud.
Barnets dopljus tänds i samband med dophandlingen

Förbön
Präst, medhjälpare eller förälder leder en fritt formulerad förbön.

Herrens bön

Välsignelsen