Konfirmation 2025

Sommarläger period 3 är fullt. Det finns några platser kvar period 2. Vinterkonfirmation och sommarkonfirmation utan läger har platser kvar. Läs om de olika alternativen nedan.

Konfirmandalternativen här arrangeras av Danderyds församling och riktar sig till dig som är född 2010 eller går i årskurs 8. Om du missade ditt konfirmandår och är född 2009 är du också varmt välkommen. Vi vill, tillsammans med dig göra konfirmandtiden till en unik upplevelse och ett minne för livet.

Följande konfirmationsalternativ finns 2025:

Vinterkonfirmation - frivilliga lägerhelger
Den perfekta gruppen för dig som är upptagen med annat på sommaren men har tid under terminen! Gruppen brukar bli väldigt sammansvetsad då man ses under en längre period. Dessutom ingår ett helgläger på hösten och ett på våren (frivilligt), vilka ger mer tid för häng, äventyr och samtal.
Start: Vinterkonfirmanderna ses på torsdagar 18.00–20.00 i Församlingens
Hus – med start 14 november 2024.
Konfirmation 27 april 2025 i Danderyds kyrka.

Sommarkonfirmation utan läger – period 1
Vill du konfirmeras på sommaren men inte åka så långt hemifrån? Då är det här gruppen för dig! Vi ses en söndag i månaden med start i november och efter midsommar är träffarna dagtid på hemmaplan under två veckor.
Bad, sol, utflykter och spännande samtal är vad du kan förvänta dig.
Start: 17 november 2024.
Datum under sommaren: 23–27/6 samt 29/6–3/7.
Konfirmation 6 juli 2025 i Danderyds kyrka.

Sommarkonfirmation med läger i Bergslagen – period 2 och 3
Är du sugen på konfirmation med läger är det här valet för dig. Vi kombinerar allt vad en konfirmationstid rymmer; samtal vid lägerelden, bad, häng, äventyr och roliga aktiviteter under 12 dagars läger. Gruppen träffas tre helger
i Danderyd och åker på läger under sommaren.

Period 2
Start: 17 november 2024.
Träffar i Danderyd: 14–15/12, 25–26/1, 22–23/3.
Sommarläger: 7–18/7 2025.
Konfirmation 20 juli 2025 i Danderyds kyrka.

Period 3
Start: 17 november 2024.
Träffar i Danderyd: 7–8 /12, 1–2/2, 29–30/3.
Sommarläger: 27/7–7/8 2025.
Konfirmation 10 augusti 2025 i Danderyds kyrka.

Frågor och svar:

Anmälningsavgift
Inbetalningskort för anmälningsavgiften på 1000 kr skickas ut med brev när du har fyllt i och bekräftat din anmälan. (Det kan ibland dröja upp till en månad innan brevet med inbetalningskortet kommer.) Anmälningsavgiften återbetalas inte vid eventuell avbokning. ”Vinterkonfirmation” har ingen anmälningsavgift, gruppen är kostnadsfri.

Vinterkonfirmation: kostnadsfritt
Sommarkonfirmation utan läger: 1000:-
Sommarkonfirmation med läger: 8000:-

Kostnaden för sommarläger inkluderar logi, resa, mat, utflykter under lägret samt bibel. Inbetalningskort kommer under våren.

Ekonomiskt support
Alla ska ha möjlighet att konfirmera sig. Välkommen att kontakta diakon Estelle Wiesel; estelle.wiesel@svenskakyrkan.se, angående alternativa betalningslösningar för sommarens konfirmandläger.

Särskilda behov
Alla som vill konfirmeras kan och får konfirmeras! Kontakta oss om du har behov av särskilt stöd så hittar vi tillsammans den form som passar bäst för just dig.

Måste man vara döpt?
Konfirmationen är en bekräftelse av dopet. Du är välkommen som konfirmand även om du inte är döpt. I dessa fall ordnas dop under konfirmandtiden.

Vad händer när jag anmält mig?
När din anmälan kommit in - skickas inbetalningskort ut för anmälningsavgiften (gäller ej ”Vinterkonfirmation”), fakturan bekräftar att du har fått en plats. När anmälningsavgiften är betald är er plats säkrad och ni är varmt välkomna till upptakten.

Om gruppen du önskar plats i är full öppnas en väntelista (tidigast) den 12 september. Reserver får i turordning platser vid avhopp.

När ni kontaktas efter anmälan kommer det via mejladressen: noreply@event.trippus.com.
Dubbelkolla gärna skräpposten om ni saknar mejlet.

Konfirmationsdagen

Foto: Alex Giacometti

Bästa tiden i mitt 14-åriga liv! /konfirmand sommaren 2022

Konfirmation ett minne för livet!

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Att vara konfirmand i Danderyds församling är en stark och fin tradition. Under konfirmationstiden varvas samtal om Gud, andlighet, kärlek, livet och döden med bad, lekar och många äventyr. Kort sagt – det handlar om att testa vad kristen tro går ut på.

Du får lära känna nya vänner och kan antingen välja att åka på sommarläger eller träffas i konfirmandgrupp på hemmaplan under vintern.

Vi förutsätter inte att alla konfirmander tror på Gud. Vi förutsätter heller inte att du kommer att göra det, men vi vill ge dig en chans att ta reda på vad kristen tro handlar om. Det gör vi tillsammans bland annat genom diskussioner, bild, musik och drama.

Alla konfirmandgrupper åker på läger men olika länge och på olika vis. Att vara på läger ger både möjlighet att ha kul ihop och lära känna varandra på riktigt. I början fokuserar vi på att lära känna varandra och funderar särskilt på hur man behandlar varandra så att alla trivs.

Varje grupp leds av präst, pedagog och unga ledare som har gått församlingens ledarutbildning.

Konfirmationsgudstjänst
Höjdpunkten och avslutningen är konfirmationsgudstjänsten. Då samlas man till fest och glädje i Danderyds kyrka tillsammans med släkt och vänner.

Vi hoppas konfirmationen blir ett minne för livet och önskar Dig varmt välkommen med på resan!

Vid frågor går det bra att kontakta församlingspedagog, Louise Almén.

Louise  Almén

Louise Almén

Församlingspedadog, Danderyds församling

Mer om Louise Almén

Församlingspedagog

Konfirmation för vuxna

För närvarande finns ingen grupp för vuxna. Men erbjudandet om konfirmation går aldrig ut. Är du intresserad av att konfirmera dig eller kanske konfirmera din konfirmation? Hör av dig till församlingen. Kontaktuppgifter finns nedan.