Foto: Magnus Aronson

Mer psalmsång åt folket!

I höst satsar Danderyds församling extra stort på psalmsång. Det blir både psalmkören, psalmföredrag med etikprofessor Susanne Wigorts Yngvesson och Anders Frostenssons Psalmskolas avslutningsgudstjänst.

Att psalmer engagerar blev tydligt när Svenska kyrkan öppnade en digital brevlåda för nya psalmförslag. Det slogs upp stort i riksmedia och många låtskrivare, författare och tonsättare skickade in bidrag. Bland kulturdebattörer, kyrkobesökare och kyrkans medarbetare väcktes diskussionen om psalmernas betydelse för kyrka, samhälle, tro och liv. Psalmernas månghundraåriga texter får ny mening när de sjungs tillsammans idag och nyskrivna texter ger kontakt med livets eviga frågor.

Psalmkören

Längtar du efter att få sjunga? Kom och öva psalmer och hjälp till att få kyrktaket att lyfta av sång under högmässan! Man behöver inte ha sångvana eller kunna läsa noter. Ingen anmälan, bara kom till Danderyds kyrka kl 10.00 söndagarna:

15/9, 27/10, 10/11, 17/11, 22/12

Frågor: mejla kyrkomusiker: kerstin.even@svenskakyrkan.se

”Vad behöver vi psalmerna till?”

Musiker Kerstin Evén håller i psalmsatsningen

Söndag 15 september gästar etikprofessor Susanne Wigorts Yngvesson Danderyds församling. Hon kommer att hålla ett föredrag i direkt anslutning till kyrkkaffet, efter högmässan, som handlar om psalmernas användning, psalmen som litteratur, psalmernas historia och psalmen som tidsspegel.

Susanne Wigorts Yngvesson har bl a medverkat i den populära radioserien ”Människor och tro” i P1 och pratat om psalmboken och är lärare vid Anders Frostenssons psalmskola – se nedan.

Tid: ca 13.00 söndag 15 september.
Plats: Församlingens Hus.

Psalmsånggudstjänst

Anders Frostenssons välkända psalmskola har avslutning i Danderyds kyrka lördag 12 oktober. Per Harling, Christina Lövestam och andra psalm-giganter kommer att medverka vid detta tillfälle. Kom och var med och sjung nyskrivna psalmer tillsammans med damkören VocAlice! Vill man hellre sitta i kyrkbänken och lyssna är man lika välkommen att göra det.

Tid: 16.00
Plats: Danderyds kyrka

Psalmböcker i kyrkbänken.

Nya psalmer

Den svenska psalmboken betyder mycket för många människor. Mest känd är den för sina sånger, men den innehåller även böner och en sammanfattning av den kristna trosläran.