Foto: Alex Giacometti

Träna själen med retreat och meditation

Danderyds församling anordnar flera retreater och meditationer varje år och nu i höst finns extra många tillfällen. Här delar vi tystnad och bön och det finns möjlighet till samtal. Ta del av höstens program nedan.

MEDITATION i Danderyds kyrka

Under valven som varit människors tillflykt och andliga plats i hundratals år samlas vi med målet att sitta sig till stillhet. Meditation är den kristna mystikens väg att i tystnad öppna sig för Guds kärlek. Människan behöver finna balans mellan yttre aktivitet och inre stillhet.

- I meditationen befinner vi oss i ett tillstånd av både vila och vakenhet, säger Ninna Birkoff, biträdande kyrkoherde i Danderyds församling som leder flera av dessa tillfällen. Vi låter andningen ske utan att styra den. I djupmeditation blir man mer närvarande i sig själv.

Meditationen engagerar hela människan – såväl kropp och själ som ande. Den skapar möjlighet att närma sig Gud inom oss. Dessutom kan den stärka vår resiliens och existentiella hälsa och minska stress. Kristen djupmeditation kan vi använda oss av oavsett var vi befinner oss i vår andliga utveckling.

Kristen djupmeditation på bönepall Foto: Alex Giacometti

Kyrkorummet bär de livstydande berättelserna och böner från århundraden tillbaka. Under meditationen är rummet fyllt av stilla musik, dämpad belysning och levande ljus.

Efteråt finns möjlighet att stanna på en kopp te och samtal.

Ingen anmälan eller kostnad.

Plats: Danderyds kyrka
Tid: Torsdagar kl 18.30: 12/9, 26/9, 10/10, 24/10, 7/11, 21/11.

RETREAT- dagar i stillhet

I den kristna traditionen har man ofta dragit sig tillbaka för att kunna fördjupa sin tro. En retreat ger möjlighet att stänga av bruset och hinna ifatt sig själv genom att reflektera över vad som är viktigt i livet och var man kan hämta kraft.

Sätraängskyrkan med dess vackra omgivningar är som gjorda för retreater. Här ges tillfälle att delta i olika aktiviteter samt att bara vara. Retreatdagarna är både för dig som vill prova på och för dig som redan har erfarenhet av retreat. Ta med kläder för rörelse och vila.

Tid: Lördagarna 14/9, 19/10, 16/11, kl 09.30 – 16.30.
Plats: Sätraängskyrkan

Kostnad: 200 kr (mat och fika ingår)
Begränsat antal platser och bindande anmälan.

Anmäl till: ninna.birkoff@svenskakyrkan.se